بازنشسته شدن 400 هزار فرهنگی در 5 سال آینده

 محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر در خصوص «چرایی عملیاتی نشدن سند تحول بنیادین»، اظهار داشت: برخی از مسائل در خصوص سند تحول بنیادین مربوط به درون آموزش و پرورش و برخی مربوط به بیرون از این وزارتخانه است که در سند به‌ صراحت بیان شده است.

وی ادامه داد: سند تحول به‌ صراحت بیان می‌کند که آموزش و پرورش مسئولیت اساسی را در اجرای سند تحول بر عهده دارد و می‌گوید این وزارتخانه مهم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به سند آموزش 2030، افزود: وقتی این سند وارد می‌شود، تمام دستگاه‌ها بسیج می‌شوند و 30 کارگروه تشکیل می‌دهند و پس از 4 ماه کتاب 500 صفحه‌ای در این خصوص تولید می‌شود؛ حال این پرسش مطرح است که چطور برای سند تحول به‌خوبی این کار صورت گرفته است، اما اراده و عزم ملی در خصوص اجرای سند تحول وجود ندارد.

* در برج‌سازی‌ها، ساخت مدارس جایگاهی ندارد

زاهدی متذکر شد: یکی از کارها این است که برای مدرسه‌یابی باید آمایش سرزمین داشته باشیم؛ در حالی‌که می‌بینیم دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت راه و شهرسازی وقتی برج‌سازی می‌کنند، برای مدرسه، جایابی نمی‌شود و در این خصوص حتی نگاه به شرایط فعلی نیز نداریم، چه برسد به اینکه خواسته باشیم برای 50 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی عنوان کرد: از سال 90 تا حال حاضر هیچ‌کدام از وزرای آموزش و پرورش در خصوص میزان همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای سند تحول گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی نداده‌اند و مطالبه ملی در خصوص اجرای سند وجود ندارد.

* وظیفه اصلی آموزش و پرورش اجرای سند تحول است

رئیس کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه خود را در خصوص سند تحول انجام داده است، اما وظیفه اصلی بر عهده آموزش و پرورش است.

زاهدی ابراز داشت: البته دستگاه‌های دیگر نیز در این خصوص مقصر هستند و اگر وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را که دستگاه‌ها کمکی در خصوص اجرای سند تحول نمی‌کنند ارائه می‌‌کرد، حتماً این شورا به دستگاه‌ یادشده اخطار  می‌داد.

وی اضافه کرد: سند تحول آموزش و پرورش با عجله شروع شد و این شتاب‌زدگی در عمل، مشکلاتی ایجاد کرد مانند اجرای طرح تحول سلامت که با کسری بودجه 8 هزار میلیارد تومانی مواجه است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: باید وزیر جدید آموزش و پرورش اراده کند تا سند تحول اجرایی شود و سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور نیز در صف اول کمک به آموزش و پرورش هستند.

* بازنشسته شدن 400 هزار فرهنگی در 5 سال آینده

زاهدی با بیان اینکه در 5 تا 6 سال آینده، 400 هزار نیرو در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند، گفت: باید برای این موضوع و نیز رتبه‌بندی، سازمان برنامه و بودجه منابع لازم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس مطالبه جدی برای اجرای سند تحول دارد، یادآور شد: قرار شده است هیأتی برای نظارت بر اجرای سند تحول تشکیل دهیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر اجرای سند تحول تأکید دارد؛ ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش باید موتور حرکت اراده برای اجرای سند تحول باشد.

زاهدی با انتقاد از عدم حذف کنکور، خاطرنشان کرد: قرار بود تا سال 91 کنکور برچیده شود اما آموزش و پرورش کوتاهی کرد؛ چراکه قرار بود آموزش و پرورش آزمون‌های استاندارد را طراحی کند؛ در حالی‌که مجبور شدیم این موضوع تا سال 97 به تعویق افتد و هنوز آموزش و پرورش نتوانسته است آزمون‌های استاندارد را با کیفیت بالا برگزار کند.