مرزها از نظر نیروی انسانی و تجهیزات تقویت خواهد شد

 سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از ستاد فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز جلسه بسیار خوب و پرباری در فرماندهی مرزبانی تشکیل شد که مجموعه معاونت‌های ستاد کل، فرماندهی و معاونان نیروی انتظامی، فرماندهی و معاونان مرزبانی و فرماندهی و معاونان استان‌های مرزی کشور در آن حضور داشتند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در این جلسه مباحثی در خصوص تقویت مرزبانی صورت گرفت که ان‌شاءالله با تصمیماتی که اخذ شده است، با شیب مناسب، تقویت مناسبی به لحاظ کمی و کیفی در مرزبانی جمهوری اسلامی ایران اتفاق خواهد افتاد؛ هم در بعد نیروی انسانی پایور، هم در بعد نیروهای وظیفه، مسائل مربوط به قوانین و مقررات، زیرساخت‌ها و ابنیه و مسائل مربوط به تجهیزات، تسلیحات و مهمات و در همه ابعاد مختلف که نیاز به تصمیم‌گیری بود، تصمیم‌گیری شد.

این مقام ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: ما معتقدیم که مسئولیت مرزبانی مأموریت بسیار حساس،‌ مهم و قابل‌توجهی در کشور و نیروهای مسلح است؛ به همین جهت امتیازات خاصی برای کارکنان این بخش از نیرو‌ی انتظامی در نظر گرفته‌ایم؛ اعتبارات، تأمین تجهیزات و تأسیسات و خانه‌های سازمانی مرزبانی نسبت به سایر بخش‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

سرلشکر باقری اظهار امیدواری کرد که با این تصمیمات خدمت کوچکی برای کارکنان خدوم مرزبانی که در سراسر مرزهای کشور و مناطق دورافتاده با بیشترین خطرات مواجه هستند،‌ صورت بگیرند.

وی تأکید کرد: بخش زیادی از امنیت کشور مرهون تلاش‌ها و زحمات این عزیزان است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در قسمت دیگری از صحبت‌های خود در خصوص سفر اخیرش به ترکیه اظهار داشت: ما در سفر به ترکیه با رئیس ستاد ارتش ترکیه در خصوص مسائل مرزی مشترک که بحث کرده بودیم، بحمدالله توافقات خوبی در آنجا داشتیم.

وی افزود: در بحث انسداد مرزها و بستن مسیر قاچاقچیان هم از جهت انسانی و هم به لحاظ مهندسی، ترکیه فعالیت‌هایی را آغاز کرده که ما از آن استقبال می‌کنیم و نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی در این جهت از سال‌های پیش گزارشی ارائه شد که اقدامات ایران و ترکیه در مرزهای مشترک مکمل یکدیگر خواهد بود.

سرلشکر باقری در خصوص مقابله با تروریسم اعلام کرد: در مسئله مقابله با تروریسم در مرزهای مشترک و جلوگیری از عبور تروریست‌ها که بعضاً اتفاق می‌افتد که ناامنی‌هایی را ایجاد می‌کند توافقات بسیار خوبی صورت گرفته است.

این مقام ارشد ستاد کل گفت: ان‌شاءالله رئیس ستاد ارتش ترکیه برای تکمیل مذاکرات و جمع‌بندی مباحث به‌زودی به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد و ان‌شاءالله در آن سفر مباحث، نهایی و کامل خواهد شد.

وی در خصوص کشور سوریه اظهار داشت: در سفر اینجانب به ترکیه در خصوص مباحث امنیت منطقه نیز صحبت‌های مفید و کاملی انجام شد؛ درباره سوریه و عراق نیز مباحث خوبی صورت گرفت.

سرلشکر باقری افزود: درباره نقش ایران و ترکیه در برقراری آرامش و امنیت در سوریه به تقویت روند مذاکرات آستانه توسط نیروهای مسلح دو کشور که موضوع اصلی آن بود و خصوصاً در منطقه ادلب که این روزها در حال برقرار شدن است و همچنین استقرار کامل حاکمیت قانونی کشور سوریه در مناطق مختلف به‌خصوص در شمال سوریه که متجاوزان آمریکایی بدون کسب مجوز از دولت قانونی سوریه در آنجا حضور پیدا کرده‌اند و باید حاکمیت سوریه در آنجا اعاده شود؛ در این موارد توافقات خوبی صورت گرفت که ان‌شاءالله به‌مرور عملی خواهد شد.

این مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص عراق گفت: در مورد عراق، مسئله احتمال وقوع همه‌پرسی برای استقلال در شمال عراق مذاکرات دوجانبه مورد بحث قرار گرفت که کاملاً هم‌نظر هستیم و اشتراک‌نظر کامل بین دو کشور وجود دارد که جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه ازجمله عراق به‌هیچ‌وجه نباید تغییر کند و هرگونه مباحثی در مورد اختلافات کردستان و حاکمیت مرکزی بغداد باید در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تغییر جغرافیای منطقه با توجه به اختلافاتی که بین اکراد و دولت مرکزی درباره کرکوک و سایر مناطق وجود دارد، می‌تواند موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل عراق باشد که این موضوع به‌هیچ‌وجه در داخل جغرافیای عراق محدود نخواهد شد و ناامنی به‌سرعت به کشورهای همجوار از جمله ایران و ترکیه سرایت می‌کند که قابل‌پذیرش نیست.