کشتار پرخطر گوسفند در خیابان‌های تهران

 مسئولان سازمان دامپزشکی کشور در روزهای گذشته بارها درباره خودداری از خرید دام از واحدهای غیرمجاز و برخورد و ضبط دام متخلفین سخن گفته بودند.

عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز دراین‌ارتباط گفته بود: کارگروهی متشکل از شهرداری، دامپزشکی و نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دام‌های سرگردان (مراکز غیرمجاز) در سطح شهر تهران تشکیل‌شده است.

 گزارش‌های از سطح شهر گویای حقیقتی دیگر است  و نشان می‌دهد که جلوی فعالیت این مکان‌ها در روز عید قربان گرفته نشده است.

بر اساس  این گزارش، در ساعت 10 صبح جمعه 10 شهریورماه سال 96  و روز عید قربان دریکی از مراکز عرضه ذبح دام زنده در اتوبان علامه جعفری و منطقه غربی تهران، صفی نسبتاً طولانی برای ذبح بهداشتی دام ایجادشده است. قیمت هر کیلوگرم دام در این محل  حداقل با 2 هزار افزایش قیمت نسبت به قبل  به نرخ 18 هزارو 500 تومان به فروش می‌رسد.

بنا بر گزارش میدانی تسنیم، با مراجعه به منطقه طرشت تهران، بازار مکان های غیرمجاز عرضه کننده دام زنده غیربهداشتی داغ است به‌طوری‌که در خیابان چوب‌تراش به‌صورت آزادانه دام زنده در کنار خیابان و ورودی درب یک باغ به فروش می‌رسد.

در خیابان تیموری  نیز در حالی 4 محل در نزدیکی یکدیگر اقدام به فروش غیرمجاز دام می‌کنند که امکان مخاطرات جدی و کشنده تب کریمه کنگو در کمین خریداران، قصابان و مردم مصرف‌کننده این محصولات است.

در منطقه نارمک خیابان دردشت نیز خبرنگار تسنیم شاهد ذبح گوسفند در پیاده رو و مسیر رفت و آمد عابران بود.

تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو چیست؟

بنابراین گزارش، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یکی از بیماری­های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان استکه در کشور ما نیز دیده می‌­شود.آلودگی با این ویروس در دام­ها بیماری بالینی ایجاد نمی­کند با اینهمه ممکن است در انسان باعث مرگ شود.

ایجاد خونریزی در بافت­های بدن یکی از نشانه­های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می­افتد. بیماری برای اولین بار در سال 1944 در منطقه کریمه در کنار دریای سیاه دیده شد و سپس در سال 1966 در کنگو شناسائی گردید و با نام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشهور شد.

گوشت ذبح شده حتما 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود 

بنابراین گزارش بر اساس اعلام مدیکل دامپزشکی استان تهران تا قبل از ایام عرفه و عید قربان مورد مشکوکی از ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران مشاهده نشده است.

بر اساس توصیه مؤکد دامپزشکی، گوشت قرمز تازه ذبح‌شده، حتی در مراکز مجاز، باید به مدت 24 ساعت در یخچال منزل یا سرخانه‌های (پیش سرد کشتارگاه‌ها) برای از بین رفتن مخاطرات بیماری کشنده تب -کریمه کنگو قرار بگیرد.