چه کنیم تا سردرد نگیریم؟

منصوره تقا مدیر واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان سینا در خصوص علائم بروز سر دردهای میگرنی اظهار داشت: در سردرد میگرنی فرد نسبت به نور، صدا حساس می‌شود و این حساسیت همراه با حالت تهوع و استفراغ است. در زنان این سردرد نزدیک به پریودی و حوالی یائسگی تشدید می یابد و این سردرد شدید است.

وی افزود: سردردهای میگرنی اغلب به صورت دوره‌ای در ماه چند مرتبه به سراغ فرد می‌آید و مدت آن در بزرگسالان بین 4 تا 72 ساعت و در بچه‌ها یک تا 2 ساعت بوده و کارهای روزانه فرد را مختل می‌کند. بر اساس تحقیقی که انجام شده در کشور ما 14 درصد افراد به این سردرد مبتلا هستند.

تقا گفت: در سردردهای میگرنی از آنجایی که فرد کیفیت کارش افت پیدا می‌کند یک بار اقتصادی را بر جامعه و خانواده‌اش تحمیل می‌کند و معمولاً این افراد به سمت استفاده زیاد از مسکن روی می‌آورند. همه این موارد نشان‌دهنده این است که باید به مقوله سردرد توجه زیادی شود. در بعضی از کشورها هفته و روزی را برای سردرد نامگذاری کرده‌اند و در کشور ما نیز با برگزاری برنامه‌ها در فرهنگسراها و سرای محلات در تلاشیم که توجه افراد را به این موضوع جلب کنیم.

استاد گروه داخلی اعصاب در بخش داخلی اعصاب بیمارستان سینا ادامه داد: حملات میگرن قابل پیشگیری است یعنی می‌توان شدت و دفعات آن را کاهش داد به این صورت که این افراد باید خواب منظمی داشته باشند، در وعده‌های غذایی خود نظم را رعایت کنند یعنی از غذاهای سنگین، نفاخ و چرب پرهیز کنند، گرسنگی طولانی‌مدت نداشته باشند. همچنین پرهیز از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب و باد کولر نیز مؤثر است.

تقا در خصوص روش‌های پیشگیری از سردرهای میگرنی گفت: افرادی که دچار سردرد میگرنی می‌شوند باید از مصرف غذاهای محرک همچون نسکافه، قهوه پرهیز کنند. گاهی موضوعات ساده‌ای همچون حمل یک کیف سنگین نیز در افراد میگرنی می‌تواند باعث عود سردرد شود. نگاه کردن کج به مانیتور، استفاده زیاد از موبایل نیز سبب افزایش سردردها می‌شود.

وی تصریح کرد: سردرد در کارمندان بانک زیاد است، توصیه می‌شود همه کسانی که پشت میزنشین هستند باید اولاً سرشان در راستای بدن باشد و بعد از 40 دقیقه تا یک ساعت کار با کامپیوتر حرکات کششی سر و گردن را انجام دهند.

وی در پایان گفت: کسانی که سردردهای طولانی دارند یادداشت کنند که از چه ساعتی تا چه ساعتی مبتلا به سردرد می‌شوند و اینکه چه علائمی سردرد آنها را تشدید می‌کند، مثلاً اینکه در 48 ساعت گذشته چه غذایی مصرف کرده‌اند.