زردی نوزادان هیچ ربطی به تغذیه مادران ندارد

الهام السادات هاشمیان نایینی در ارتباط با باورهای درست و نادرست بارداری گفت: بهترین سن بارداری بین  20تا30سالگی است. پس از 30سالگی امکان بارداری کمتر می‌شود. بنابراین کسانی‌که بیش از 30سال سن داشته و تاکنون صاحب فرزند نشده‌اند، در صورت تمایل به داشتن فرزند نباید از بارداری پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه هیچگونه ارتباطی بین خوردن غذاها در دوران بارداری و زردی نوزادان وجود ندارد، گفت: زنان باردار می‌توانند تمام غذاها (به اصطلاح سردی و گرمی) را میل کنند.

این جراح و متخصص زنان گفت: همچنین در زمان بارداری می‌توان تمامی اقدامات دندانپزشکی را بدون کمترین تغییری انجام داد. لذا کشیدن دندان، پرکردن، جرم‌گیری، رادیوگرافی دندا‌ن‌ها تزریق ماده بی‌حس‌کننده و تجویز آنتی بیوتیک‌ها اثری روی جنین ندارد.

هاشمیان نایینی تاکید کرد: نمی‌توان از روی تعداد ضربانات قلب بچه، دختر یا پسر بودن را تشخیص داد و با سونوگرافی می‌توان پس از پایان 3 ماهگی جنسیت را مشخص کرد.

وی در مورد ویار بارداری گفت: استفراغ‌های بارداری، ناشی از یک بارداری‌طبیعی و جنین سالم است و می‌توان با تجویز دارو آن را کنترل کرد.

هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه در زنانی‌که خونریزی ندارند، مسافرت مانعی ندارد، گفت: در دوران بارداری، زن حالاتی پیدا می‌کند که مانند فرد بیمار است و به این دلیل برای وی کلمه ی «بیمار» به‌کار می‌رود. اما این یک بیماری واقعی نبوده و مخصوص دوران بارداری است.

این جراح و متخصص زنان اضافه کرد: نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه، تپش قلب، سوزش‌معده، نفخ، پایین‌آمدن فشارخون، ورم پاها، سوزش زیردنده‌ها، درد پستان‌ها، تکرر ادرار و درد زیردل در زنان باردار دیده می‌شود و این نشانه‌ها به شرطی طبیعی به‌شمار می‌آیند که بیمار توسط پزشک معاینه شده و اطمینان حاصل شود که بیماری دیگری در کار نیست.

هاشمیان نایینی خاطر نشان کرد: بر خلاف باور عمومی مردم که معتقد هستند نوزاد 7 ماهه بیش‌از نوزاد 8 ماهه شانس زنده‌ماندن دارد، این عقیده از نظر پزشکی درست نبوده و هرروز که بر عمر جنین افزوده می‌شود، شانس زنده‌ماندن او نیز بیشتر است. بنابراین نوزاد 8 ماهه بیش‌از نوزاد 7 ماهه احتمال زنده‌ماندن دارد.