علل بروز بیماری‌های قلبی

ایرج ناظری فوق تخصص قلب و عروق در خصوص پیشرفت روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی در کشور توضیح داد: خوشبختانه درمان بیماری‌های قلبی و همچنین تشخیص و کنترل این بیماری‌ها در کشور ما با پیشرفت بسیار خوبی همراه بوده است. 

وی گفت: تا حدود 30 سال قبل افراد مبتلا به بیماری‌ها قلبی برای درمان به خارج از کشور مراجعه می‌کردند، اما در حال حاضر اکثر بیماران در کشور درمان می‌شوند که بیمارستان امام خمینی(ره) در این زمینه پیشتاز بوده است. 

ناظری ادامه داد: در حال حاضر درمان بیماری‌های قلبی به وسیله روش‌های جراحی و غیرجراحی مانند بالن، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در کشور ما انجام می‌شود که این روش‌های درمانی از سال 64 در کشور ما آغاز و پیشرفت کرده است. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه درحال حاضر حتی یک فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی برای درمان به خارج از کشور مراجعه نکرده است. 

وی با بیان اینکه تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، عدم تحرک و چاقی، استعمال سیگار و چربی خون بالا و فشار خون بالا از جمله علل بروز بیماری‌های قلبی هستند، توصیه کرد: اصلاح سبک زندگی و همچنین ورزش کردن می‌تواند باعث پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی شود و همانطور که آمارها اعلام می‌کند، می‌گوییم که سن مبتلایان به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل فوت جوانان بر اثر سکته‌های قلبی، رشد نکردن رگ‌های جانبی قلب و همچنین نرسیدن به موقع این بیماران به مراکز درمانی است.

وی گفت: کسانی که انفارکتوس حاد می‌کنند، اگر در ساعات اولیه به مراکز درمانی برسند و رگ‌های قلبی باز شود، می‌توانند تحت درمان قرار گرفته و به زندگی خود ادامه دهند. 

وی در پایان گفت: از زمانی که بیمار دچار سکته قلی می‌شود، تقریباً حدود یک ساعت وقت دارد که به مراکز درمانی برسد و معمولاً پزشکان در همان دقایق اولیه با تجویز داروهای خاص، از لخته شدن و فوت بیمار جلوگیری می‌کنند.