لزوم استفاده از روش‌های نوین برای کنترل جاده‌های کشور

 سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مراسم افتتاح 35 مرکز مانیتورینگ در سطح استان ها و سامانه ثبت هوشمند تخلف که امروز (سه شنبه) برگزار شد، با تبریک هفته نیروی انتطامی اظهار کرد: موضوع ترافیکدغدغه ما است و هر شخصی که پای خود را از خانه بیرون می گذارد یا مسافر است و یا راننده و حتی آن شخصی که در خانه نشسته است دغدغه ترافیک و حوادث رانندگی را دارد.

وی افزود: در سال 58 در کشور 2 میلیون خودرو وجود داشت. در سال 85 و طی 22 سال تعداد خودروها در کشور به 4 میلیون افزایش پیدا کرد و به یک باره از سال 85 تا سال 96 با افزایش تقاضای سفر، تعداد خودروها به 19 میلیون رسید.

لزوم استفاده از روش‌های نوین برای کنترل جاده‌های کشور

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیان داشت: دیگر نمی توان جاده های کشور را به صورت سنتی کنترل کرد و استفاده از روش‌های نوین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 سردار مومنی بیان داشت: با توجه به رشد شتابان حمل و نقل نمی‌توانیم بدون استفاده از سیستم‌های جدید، ترافیک را کنترل کنیم، به همین دلیل از چندین سال قبل کار تجهیز معابر به سیستم‌های نوین آغاز شده است، به عنوان مثال فقط در یک سال گذشته بیش از 60 میلیون نفر باسامانه راهور 120 تماس گرفته‌اند و اطلاعات ترافیکی را دریافت کرده اند.

وی گفت: روند استفاده از تجهیزات نوین آغاز شده و با تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌ها این کار ادامه دارد و قطعاً پلیس به تنهایی نمی‌تواندترافیک را کنترل کند و تنها بخشی از امکانات در اختیار پلیس است و در شرایطی که هر سازمان جداگانه فعالیت می‌کند، باید در مجموع همه در یک مسیر حرکت کنیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه استفاده از سیستم‌های نوین در دستور کار قرار دارد و یکی از آن‌ها نصب دوربین‌های ثبت تخلفاست، تصریح کرد: در ابتدا در استان تهران به صورت متمرکز تمام تخلفات رصد می‌شد، اما امروز با افتتاح 35 مرکز مانتیورینگ این کار بین تمام استان‌ها تقسیم شده است تا دقت، سرعت و صحت در کار ایجاد شود.

سردار مومنی با اشاره به اینکه هیچ فردی فراتر از قانون نیست، بیان داشت: ثبت تخلف به صورت هوشمند به مردم آرامش و اطمینان می‌دهد و آن‌ها در صورت داشتن هر نوع شکایتی می‌توانند با استفاده از این دوربین‌ها تخلفات خود را مشاهده کنند.

وی گفت: کشته شدن حتی یک نفر در حوادث رانندگی هم زیاد است و با برقراری تعامل با سایر دستگاه‌ها توانستیم 28 هزار کشته تصادفات در سال 84 را به 16 هزار نفر در سال 95 برسانیم، این در حالی است که تعداد خودروها از 7 میلیون به 19 میلیون افزایش پیدا کرده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه اقدامات انجام شده تا امروز کافی نیست، افزود: با تمام این موارد وضعیت کشور ما از متوسط جهانی بهتر است.

سردار مومنی گفت: بیش از 90 درصد از رفت و آمدها و حمل بار در کشور ما به صورت جاده‌ای انجام می‌شود و کمتر از 10 درصد سفرها ریلی، هوایی و دریایی است و اگر ما بخواهیم خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، باید شرایط یکسانی داشته باشیم.

وی گفت: کشور ما بیش از یک میلیون و 600 هزار کیلومتر وسعت دارد و معادل 20 کشور اروپایی است، به همین دلیل ما نمی‌توانیم خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم.

نیازمند توسعه امداد و نجات هستیم

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیان داشت: 50 درصد تلفات حوادث رانندگی سر صحنه و 50 درصد در مسیر بیمارستان رخ می‌دهد و این نشان می‌دهد نیازمند توسعه امداد و نجات و افزایش استحکام ایمنی خودروها هستیم.

وی بیان داشت: نصب دوربین‌های ثبت تخلف می‌تواند کمک زیادی به کاهش تخلفات جاده ای کند، به عنوان مثال در جاده ای قبل از نصب دوربین 10 درصد خودروها تخلف انجام می دادند که با نصب دوربین میزان تخلف کم شد و در حال حاضر به زیر یک درصد رسیده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیان داشت: با آموزش به همیاران پلیس انتظار داریم در آینده، شهروندای قانونمندتری داشته باشیم.

سردار مومنی در خصوص دو حادثه بی‌احترامی به ماموران نیروی راهور گفت: متاسفانه این حوادث تخلف هستند و از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود و در حال حاضر این دو پرونده هم در حال بررسی است.