تهران «شهر دوستدار کودک» نیست

حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران،ری و تجریش اظهار کرد: ایجاد موانع سیمانی، برای حل معضل ورود موتور سواران متخلف به پیاده راه های تهران راه حل مناسبی نیست.

 وی افزود: موتور سواران متخلف در هر صورت راهی برای ورود به پیاده راه پیدا می کنند و گاهی اوقات دیده می شود که موتور خود را به کمک فرد دیگری بلند کرده و از موانع سیمانی عبور می دهند و تنها کسانی که از وجود این موانع متضرر و در برخی مواقع دچار آسیب های جسمانی می شوند و حقوق آن ها نقض می شود افراد معلول و نابینا هستند.

 عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مصوباتی چون مصوبه «شهر دسترس پذیر» و همچنین مصوبه «شهر دوستدار کودک» در حمایت از حقوق سالمندان، معلولان و کودکان پایتخت به تصویب رسیده بود اما در حال حاضر به خوبی اجرا نمی شوند.

خلیل آبادی گفت:نگاه سیاست گذاران برنامه های شهری به مصوبات و طرح های مختلف، نگاه جامع و همه جانبه ای نیست و تنها به صورت تک بعدی به مسائل حوزه شهری نگاه می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: مجریان طرح های شهری در طراحی و بهره برداری از پیاده راه ‌ها به شرایط افراد ساکن در محله توجهی ندارند و پیوست های مرتبط با آن رعایت نمی شود.

خلیل آبادی اظهار کرد: در اجرای قوانین و مصوبات و همچنین اجرای پروژه های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و اقتصادی، باید ضمن نگاه همه جانبه، حقوق همه شهروندان در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در مسأله تسهیل و روان ‌سازی مسیرهای رفت و آمد شهری برای کودکان، نابینایان و افراد دارای معلولیت و تامین امنیت تردد برای آنها، نباید حقوق سایر افراد از جمله شهروندان، کسبه و ساکنان محله نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که تهران شهر دوستدار کودک است چرا که برای تردد آسان آنها هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد و به طور قاطع می توان گفت که تهران، شباهتی با شهر دوستدار کودک ندارد.

خلیل آبادی با اشاره به رفت و آمد کودکان به مدرسه و ملزم بودن آن ها به استفاده از سرویس ویژه مدارس که علاوه بر هزینه هایی که برای خانواده ها و آموزش و پرورش در بر دارد، از طرفی هم به افزایش ترافیک شهر تهران منجر شده است، ادامه داد: نباید آنقدر مسیر مدرسه برای دانش آموزان دور باشد که آنها برای رفت و آمد، مجبور به استفاده از وسایل نقلیه باشند و سیاست گذاران برنامه های شهری باید خیابان ها و پیاده راه ‌ها را متناسب با توانایی سایر افراد از جمله کودکان و معلولان طراحی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تصریح کرد: اعضای این دوره نظارت بیشتری بر مصوبات پیشین شورای شهر خواهند داشت و روند اجرای مصوبات «شهر دوستدار کودک» و «شهر دسترس پذیر» نیز با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد.