تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان در بخش مسکن فرهنگیان

اسدالله عباسی در خصوص آخرین وضعیت گزارش تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: گزارش تیم تحقیق و تفحض نهایی شده است که در این گزارش مباحث و موضوعات مختلفی وجود دارد که هم اکنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است.

وی افزود: در جلسات کمیسیون آموزش مجلس، گزارش تهیه شده توسط تیم تحقیق و تفحض از صندوق ذخیره از سوی کارشناسان دیوان محاسبات رصد می‌شود و افرادی که در یک دهه اخیر مسئولیت‌هایی بر عهده داشتند و در این گزارش نام آنها مطرح است برای دفاع از خود در جلسات حضور می‌یابند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: اعضای کمیسیون آموزش مجلس بر اساس گزارش این کمیته و دفاعیه مدیران، گزارش را دسته بندی می‌کنند و ممکن است بخش‌هایی از آن به دلیل پاسخ مدیران از دستور کار خارج شود؛ در نهایت تا هفته آینده گزارش نهایی درباره تحقیق و تفحض از صندوق ذخیره فرهنگیان به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

عباسی با اشاره به این که در بحث بانک سرمایه شاهد هستیم که یک فرد 38 درصد سهام این بانک را از شهرداری تهران خریده و بین اعضای خانواده خود تقسیم کرده است، عنوان کرد: این موضوع کاملا به معنای دور زدن قانون است، چرا که این فرد بدون آن که آورده‌ای داشته باشد از طریق ضمانت‌نامه سایر بانک‌ها یا دریافت تسهیلات از بانک سرمایه و ارائه آن به اقوام خود زمینه را فراهم کرده تا آنها سهام بانک سرمایه را خریداری کرده و هم اکنون جزو سهامداران باشند.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها که اقدام به دریافت وام کرده‌اند سوری بوده و وجود خارجی ندارند، که اسامی آنها به طور کامل مشخص شده است. همچنین اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان دقیق نبوده است و شاهد هستیم که برخی مدیران وقت صندوق ذخیره و بانک سرمایه می‌گویند اقدامات‌شان طبق قانون است. اما پس از بررسی مشخص شد که عملکرد آنها با اساسنامه مغایرت دارد و وزیر وقت با اعمال صلیقه رئیس صندوق ذخیره را شخصاً انتخاب کرده و او نیز افرادی را تحت مدیریت خود منصوب کرده است، که تمام این موارد خارج از چارچوب تنظیم شده در اساسنامه است.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به تخلفات در بحث واردات خودرو خاطر نشان کرد: در بخش واردات خودرو و واگذاری آن به فرهنگیان نیز مشکلات وجود داشت که در گزارشات تیم تحقیق و تفحض به آن اشاره شده است. همچنین شرکت‌‌‌های پتروفرهنگ و پتروشیمی که از زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، دارای تخلفاتی هستند.

عباسی در خصوص تخلفات صورت گرفته در بحث مسکن فرهنگیان گفت: یکی از هولدینگ‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در بحث مسکن و ساختمان فعال بود که در آنجا تخلفاتی در ارتباط با ساخت و ساز، واگذاری و جابه‌جایی واحدهای مسکونی صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر می‌کند، تاکید کرد: بر این اساس فرهنگیان براساس سهام در اختیار خود می‌توانند در هیئت امنای صندوق نماینه‌ای داشته باشند تا با حضور آنها کارها طبق روال قانونی خود انجام شود و این حق سهامداران است که جلسات سالیانه تشکیل تا مشخص شود شرکت چه میزان فعالیت، سوددهی یا زیاندهی داشته است؛ یکی از تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل نداشتن قانون و اساسنامه مشخص بود.