دولتمردان نگاه مناسبی به آموزش‌وپرورش ندارند

فاطمه سعیدی در رابطه با جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی در اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی نهاد عمومی غیردولتی و وابسته به آموزش‌وپرورش است، وقتی سند تحول بنیادین را نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که به‌صورت کامل در آموزش‌وپرورش اجرا نشده است. سند تحول با وجود آنکه بالاترین سند در نظام تعلیم و تربیت است و سندی بهتر از آن برای آموزش‌وپرورش وجود ندارد اما به‌طور کامل در اجرای آن موفق نبوده‌اند.

وی افزود: در اجرای سند تحول بنیادین، بودجه نقش مهمی دارد و تمام وزرای آموزش‌وپرورش دلسوز نظام بودند اما عامل اصلی عدم اجرای سند تحول کمبود بودجه و نپرداختن به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین است. آموزش‌وپرورش اولویت اصلی در دولت‌‌های مختلف نبود و نیست یعنی افرادی که بودجه را تقسیم می‌کنند برخی وزارتخانه‌ها برای آنها در اولویت است و هر دولتی که بر سر کار آمده است به آموزش‌وپرورش توجهی نداشته است اما انتظار جامعه این است که آموزش‌وپرورش در اولویت دولت‌ها قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه دولتمردان نگاه مناسبی به آموزش‌وپرورش ندارند در حالی که این وزارتخانه 13 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد که آینده کشور را خواهند ساخت. وقتی اعتباری برای پرداخت حق‌التدریس معلمان و سرانه مدارس نیست دیگر چگونه می‌توان به سایر مسائل از جمله فضای فیزیکی و محیط پرنشاط مدارس توجه کرد؟ متأسفانه اصل آموزش‌وپرورش یعنی دانش‌آموزان را فراموش کرده‌ و هیچ وقت آنها را ندیده‌ایم.

سعیدی بیان کرد: سازمان دانش‌آموزی وظیفه تربیت اجتماعی را به‌عهده دارد و در سند تحول بنیادین تربیت انسان مؤمن، معتقد، متعهد عدالت‌خواه، صلح‌جو و ظلم‌ستیز مدنظر است اما نمی‌توان در کلاس‌های درس به این اهداف دست یافت و باید نهادهای عمومی، دولتی و تشکل‌های دانش‌آموزی به کمک آموزش‌وپرورش بیایند.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با ابراز اینکه "معاونت پرورشی در بحث تربیت دانش‌آموزان وظایف مهمی را به‌عهده دارد و باید این معاونت را پررنگ‌تر در نظر بگیریم"، افزود: در طول 30 سال فعالیت معاونت پرورشی نمی‌توان نمره مناسبی را به آن داد ولی در سال‌های اخیر اهمیت معاونت و تلاش‌ها بیشتر شده است.