خبر خوش آقای وزیر برای زلزله زدگان

علی ربیعی گفت: به دنبال احیا کردن بنگاه‌های اقتصادی هستیم که بر اثر زلزله در کرمانشاه آسیب دیده‌اند. همچنین بیمه بیکاری را برای آنهایی که در اثر از بین رفتن مشاغل خرد و روستایی بیکار شده‌اند برقرار می‌کنیم چراکه 78 بنگاه بزرگ و تعداد زیادی بنگاه 2تا 3نفره آسیب دیده اند و 10 هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: مشاغل روستایی زیادی از جمله باغداری، دامپروری و سازه‌های تولیدی مشاغل خانگی را از دست داده‌ایم و برنامه داریم که امسال با پولی که در اختیارمان از 12 هزار میلیارد تومان بودجه روستایی و عشایر است و تخصیص‌های استانی آن به اتمام رسیده بتوانیم درصدی را به این استان اختصاص دهیم. 

وزیر رفاه با اشاره به اینکه بودجه روستایی و عشایر با توجه به نرخ بیکاری و درآمد معکوس تقسیم می‌شود، گفت: بیش از 4 درصد از این بودجه به استان زلزله زده داده می‌شود که در مرحله اول یک درصد معادل 120 میلیارد تومان علاوه بر تخصیص قبلی برای 3 شهر آسیب‌دیده پرداخت می‌شود.

وی همچنین گفت: تیم‌های کلینیک مشاغل در منطقه مستقر خواهد شد تا در اتصال بازارهای داخلی و ایجاد کارگاه‌ها بتوانند فعالیت خوبی داشته باشند.

ربیعی همچنین با اشاره به سندرم تأملات روحی در بلایا، گفت: معمولاً مردم پس از بحران دچار تأملات روحی، فشارهای اجتماعی شده و احساس تنهایی می‌کنند در نتیجه 500 کارشناس روانشناسی در منطقه مستقر شده که 250 نفر از آنها داوطلبانه آمده‌اند.

وزیر رفاه گفت: قرار است که مهد کودک‌ها نیز در این منطقه سرپا شود در حال حاضر بیش از 300 مهد راه‌اندازی شده و قرار است به طور کلی 30 مهد کودک با کانکس راه‌اندازی و یک وعده غذای گرم هم در مهدها داده شود.

وی با اشاره به معلولیت شدید افراد بر اثر حادثه، گفت: 118 نفر معلول و بسیاری دچار ضایعه نخاعی شده‌اند که تمام این افراد تحت پوشش بهزیستی می‌روند و یک مرکز توانبخشی ویژه معلولان و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست ظرف 6 ماه در منطقه دایر خواهد شد.

ربیعی با اشاره به اعزام 29 خودروی اورژانس اجتماعی، گفت: دو مرکز درمانی نیز به صورت شبانه‌روزی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برپا خواهد شد.

وزیر رفاه در مورد برآورد خسارت وارده، گفت: آماری نداریم چرا که ممکن است اطلاعات خوداظهاری قدری با بازدیدها متفاوت باشد و به نظر می‌رسد برآورد دقیق زمان ببرد.

وی ادامه داد: وزارت رفاه آمادگی دارد به افراد بلا دیده کد شناسه بدهد تا با توجه به بانک رفاه ایرانیان تا چند سال وضعیت آنها رصد شود. در این صورت وضعیت افرادی که بر اثر حوادث و بلایا آسیب می‌بینند تا چند سال پس از آن حادثه مشخص خواهد بود در نتیجه وضعیت کمک‌رسانی، یارانه و هر نوع کمک دیگری به طور دقیق رصد می‌شود.

ربیعی گفت: تا به حال چنین سازوکاری در مواقع بحرانی در کشور نداشته‌ایم و این در حالی است که افراد بلا دیده پس از حادثه رها می‌شوند و از این بابت همواره نگرانند.