ضرورت توجه به مقاوم سازی ساختمان‌های روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

محمدحسین مقیمی در پایان سفر یک روزه خود به شهرستان پردیس در جمع اعضای شوراهای شهر،شهرداران و دهیاران این شهرستان حضور یافت.

وی در این نشست گفت: مجمع نمایندگان تهران با ارتباط خوبی که برقرار شده است در جریان مشکلات استان تهران قرار دارند و در اکثر نقاط استان مشکلات مختلفی در بخش های بهداشت و درمان،ورزشی و فرهنگی شاهد هستیم .

استاندار تهران با اشاره به تحویل ۲۵ هزار واحد مسکن مهر پردیس تصریح کرد: این تعداد واحد نیز پس از تامین زیرساخت ها و نیاز های اساسی تحویل داده شده است و با برنامه ریزی صحیح مسکن مهر پردیس را با این تعداد جمعیتی که در خود خواهد داشت می توانیم به فرصت تبدیل کنیم.

مقیمی به نقش مهمی که پارک علم و فناوری به عنوان سرمایه کشور ایفا می کند و در شهرستان پردیس قرار دارد اشاره کرد و افزود: این منطقه هسته اولیه شرکت های دانش بنیان می شود و توسعه صنایع غیرآلاینده،صنایع "های تک"و گردشگری پتانسیل خوبی در این شهرستان خواهد داشت و باید از سرمایه جوانان این منطقه برای تولید و اقدامات مولد بهره مند شد.

وی به اصول قانون اساسی که درآن نقش شوراها تعریف شده است اشاره کرد و گفت: اهمیت جایگاه شوراها تا جایی است که می توانند به مجلس طرح ارائه داده و فرمانداران و بخشداران مکلف به اجرای مصوبات شوراها هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه شوراها در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی به عنوان نیروی اثربخش و گسترده شناخته می شود تاکید کرد: شوراها از پرداختن به مسایل غیر ضروری باید جلوگیری کرده و نقش و تاثیر مهم خود را به ویژه در توسعه اقتصادی و رفع مشکلات اجتماعی ایفا کنند.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توجه به مقاوم سازی ساختمان های روستایی و نوسازی بافت های فرسوده شهری تاکید کرد و گفت: از نظر چارچوب های قانونی و اسناد فنی چیزی کم نداریم و باید از زلزله و بلایای طبیعی درس بگیریم.

وی ادامه داد: در استان تهران میانگین مقاوم سازی ساختمان های مسکونی ۱۰ درصد است و در برخی بافت های روستایی میانگین ۳ درصد است و نگاهی به زلزله کرمانشاه نشان می دهد که خانه های مقاوم شده تقریبا سالم مانده و خانه هایی که مقاوم نشدند به طور کامل خراب شدند همه مسئولان وظیفه داریم مردم را برای بهره مندی از تسهیلات در راستای مقاوم سازی منازل مسکونی در روستاها تشویق کنیم و در شهرها نیز مقابل ساخت و سازهای نادرست و غیراصولی گرفته شود و مهندسان ناظر به درستی به وظایف خود عمل کنند و شهرداران اجازه ندهند ساختمان های غیرفنی پایان کار بگیرند.

استاندار تهران مهم ترین وظیفه فرمانداران و بخشداران استان تهران را ایجاد امنیت دانست و گفت: باید با استفاده از همه امکانات قضایی و انتظامی با مخلان آسایش مردم برخورد شود.