80 درصد مددجویان خودکفا شده اند

  محسن ولیئی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در جشن خودکفایی ۱۱۵۴ خانوار از مددجویان کمیته امداد در عرصه اشتغال و تولید که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: اصل اساسی که کمیته امداد امام خمینی(ره) در سیاست های کارآفرینی و اشتغالزایی خود دنبال می‌کند، مسئله کاهش فقر است.

وی افزود: کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی برای مددجویانی که از داشتن هر گونه پارتی برای ورود به بازار کار و درآمدزایی محروم بوده و البته از استعداد خوبی در انجام مشاغل مختلف برخوردار هستند، در صدر اولویت های ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران تصریح کرد: در سال جاری ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای اجرای ۴۰۰۰ طرح خودکفایی ویژه مددجویان کمیته امداد، از طریق بانک های عامل جذب شده است.

ولیئی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ۹۵ تعداد ۶۷ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشتند و با اجرای طرح های توانمندسازی و اشتغال یابی این آمار در پایان سال ۹۵ به ۵۷ هزار خانوار رسیده است و با کاهش 10 هزار نفری همراه بوده است.

وی یادآور شد: مددجویان کارآفرین کمیته امداد با اتکا به همت خود و حمایت این مجموعه، با انجام فعالیت های اقتصادی هم به تامین نیازمندی خانواده خود کمک می کنند و هم در اقتصاد ملی نقش آفرینی دارند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران اضافه کرد: در سال جاری دولت 2 هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات ویژه اشتغالزایی مددجویان اختصاص داده و بازدهی این تسهیلات برای مددجویان به صورت بلند مدت و به صرفه بوده است.

ولیئی ادامه داد: کمیته امداد توان پرداخت تمام هزینه معیشت خانواده های تحت پوشش خود را ندارد و تنها بخشی از این مبلغ را با واریز مستمری که در سال جاری با افزایش 3 برابری همراه بوده است، تامین می کند.

وی اظهار کرد: از مجموع 1154 نفری که امروز در جشن خودکفایی مددجویان کمیته امداد حضور دارند، 60 درصد را مددجویان زن و 40 درصد را مددجویان مرد تشکیل می دهند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران تصریح کرد: 80 درصد مددجویان خودکفا شده در حوزه خدمات توانیاب شده اند و همچنین 1.3 درصد مددجویان نیز در حوزه کشاورزی به خودکفایی و توانمندی رسیده اند.

ولیئی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار 64.7 درصد مشاغل استان تهران را مشاغل خدماتی شامل می شود و کمیته امداد متناسب با مشاغل فعال در استان نسبت به اشتغالزایی و کارآفرینی مددجویان خود اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری 30 میلیارد تومان برای ایجاد 1500 فرصت شغلی در جهت کارآفرینی مددجویان روستایی، برای مشاغلی چون کشاورزی و دامپروری اختصاص داده است و تسهیلات مورد نیاز در اختیار مددجویان کمیته امداد قرار گرفته است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران ادامه داد: کمیته امداد همانند همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی، ملزم به ایجاد اشتغال و کارآفرینی بوده و این امر یکی از موکدات مقام معظم رهبری است و سیاست های کمیته امداد نیز بر این امر استوار است.

ولیئی خاطرنشان کرد: اشتغال محرومان آن ها را از مصرف گرایی به تولید کننده تبدیل می کند و فرق اساسی کمیته امداد امام خمینی (ره) با سایر نهادها در نظارت دقیقی است که بر مددجویانی که تسهیلات اشتغال آفرینی را دریافت می کنند، اعمال می کند.

وی تاکید کرد: بر اساس تعریف کمیته امداد، امداد فرآیندی است که از استعدادیابی مددجویان شروع می شود و پس از واگذاری تسهیلات به نظارت دریافت کنندگان این تسهیلات و رصد فعالیت های آنان منتهی می شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران یادآور شد: آمار مددجویانی که از سال 93 تا کنون به خودکفایی رسیده اند به ترتیب به این شرح است؛ در سال 93 بیش از 2000 نفر، در سال 94 بیش از 1100 نفر، در سال 95 بیش از 1195 نفر و در سال 96 بیش از 514 نفر از مددجویان این مجموعه به خودکفایی و توانمندی رسیده اند.

ولیئی تصریح کرد: تنها 10 درصد مددجویان کمیته امداد در استان تهران را مددجویان روستایی تشکیل می دهند و 90 درصد مددجویان در مناطق شهری تحت پوشش قرار دارند.