سیب زمینی ترش بخورید

شاید ندانید که اصل این فرآورده، گیاهی علفی است با ساقه‌ بلند که گاه تا دو برابر قد آدمی ارتفاع دارد؛ ساقه این گیاه راست و خشن، برگ‌های آن ساده، منفرد، نوک‌تیز و دارای کناره‌های دندانه دار است، چیزی شبیه به ساقه گل آفتاب گردان و گل ختمی؛ گل آن نیز شبیه گل آفتابگردان است اما از آن اندکی کوچک‌تر است.

آنچه از این گیاه مصرف غذائی و داروئی دارد، غده‌های ریشه آن است که ظاهری شبی به سیب‌زمینی دارد، این غده‌ها را از زیر زمین بیرون می‌کشند.

در منابع جدید به اشتباه منشأ و موطن این گیاه را امریکای شمالی دانسته‌اند که درست نیست؛ این گیاه، یک فرآورده شرقی و ایرانی است و در منابع و کتابهای کهن پزشکی ایران زمین درباره آن سخن گفته‌اند.

غده‌های سیب‌زمینی ترشی را می‌توان خام خورد البته در هندوستان و نیز اروپا و امریکا آن را کباب یا آب‌پز هم می‌خورند؛ در ایران خام یا آب پز آن را در سرکه گذاشته و گاه منفرداً و گاه با کلم، هویج و... ترشی می‌سازند.

خوردن این فرآورده، درمان‌کننده آلودگی‌های ریوی است؛ سرفه و گرفتگی سینه و حنجره را رفع می‌کند.

این فرآورده برای درمان  فشار خون و کاهش قند و چربی و نیز پائین آوردن کلسترول خون (چربی گرم) و همچنین نارسایی کلیه به ویژه مشکلات کلیوی ناشی از اوره  (اورومی) و تسریع در درمان بیماری‌هائی چون نقرس، مفید است همچنین برای درمان لاغری ناشی از صفرای سوخته و بیمارانی که از شدت قند خون لاغر هستند، مفید است و بدن آنها را مستعد چاقی می‌کند؛ موجب تقویت قوای جنسی می‌شود و مخصوصاً ضعف قوای جنسی ناشی از قند بالا را هم درمان می‌کند.  

به علاوه شیرافزا است و خوب است مادران برای افزایش شیر برای نوزاد دلبند خود، به مصرف آن مبادرت کنند به علاوه ادرارآور و به اصطلاح مُدر است همچنین نیز زودهضم، بوده و به همین منظور با شستشوی معده به درمان فساد_معده و دستگاه گوارش، سرعت می‌بخشد.

آبزن و تنقیه با آب حاصل از دمجوش این میوه می‌تواند ورم روده را درمان کند و به تسریع درمان بیماریهایی مانند بواسیر و پروستات، کمک می‌کنند.

ترشی آن زود هضم است البته باید بگوییم که سرکه از اثر آن کم می‌کند؛ می‌توانید آن را به‌صورت آب‌پز و کباب نیز میل کنید؛ برای اینکه از آن خورشتهای خشمزه بپزید می‌توانید آن را ابتدا در آب بجوشانید، سپس آب آن را دور بریزید یا برای استفاده در سوپ و انواع آش کنار بگذارید؛ بعد پخته آن را با گوشت و سیب‌زمینی سرخ کنید.