ناتوانی کلانتری نسبت به اخذ تصمیمات محیط زیستی

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به همراه 46 نفر از نمایندگان مجلس جهت توقف پروژه انتقال آب ونک ـ سولگان به دشت‌های رفسنجان به رئیس‌جمهور تذکر داد.

اگر این طرح متوقف نشود، حتماً سؤال از وزیر نیرو را با حمایت از نماینده‌ها را کلید می زنیم

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این مسئله در حد تذکر مطرح شده و آیا لازم نبود سؤال از رئیس‌جمهور صورت گیرد، پاسخ داد: بحث تذکر رئیس‌جمهور آغاز کار است و باید بدانیم این تذکر با اجماع 46 نماینده انجام شده است و در مراحل بعدی اگر رئیس‌جمهور دستور یا وزیر نیرو دستور توقف این طرح را ندهند و این طرح به صورت کامل متوقف نشود، حتماً سؤال از وزیر نیرو را با حمایت از نماینده‌های استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس، بوشهر، استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان در دستورکار قرار می‌دهیم.

وی در خصوص منافع سیاسی ـ اقتصادی برخی چهره‌ها در دولت هاشمی رفسنجانی  از این انتقال آب، اظهار داشت: این پروژه ده‌ها سال پیش مطرح شده بود، اما با شروع دولت با وجود وضعیت مناسب آبی در کشور،اصلاحات هم با آن مخالفت شد و پروژه در آن زمان کلید نخورد.

سلیمی ادامه داد: پس از توقف این پروژه در دولت نخست اصلاحات، چندین بار دیگر زمزمه‌های آغاز آن صورت گرفت که با دستور رئیس‌جمهورهای وقت منتفی شد.

چراغ سبز رئیس سازمان محیط زیست به این طرح غیر منتظره بود

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوره پیش هم با تذکر به وزیر وقت (چیت‌چیان) این پروژه را منتفی کردیم اما با تغییراتی که در وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست اتفاق افتاد و فردی با تخصص کشاورزی در سمت رئیس سازمان محیط‌زیست قرار گرفت و بدون هیچ‌گونه استعلامی از مدیران استانی اش در چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان به صورت غیرمنتظره چراغ سبز برای شروع این پروژه را صادر کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کسی که تخصص کشاورزی دارد نمی‌تواند تصمیمات محیط‌زیستی بگیرد، اگر حسن نیت کلانتری هم وجود داشته باشد که ثابت نشده لسات.

وی ابراز داشت: سیب سمیرم با کیفیت و مرغوبیت بین‌المللی کمتر از پسته رفسنجان نیست و از لحاظ محیط‌زیستی هم این طرح توجیهی ندارد.

سلیمی با اشاره به اینکه سال‌ها برند پسته از کشور ما گرفته شده است، گفت: در مقابل این از دست دادن برند، ما با تولید سیب مرغوب در سمیرم، برندی که در اختیار دیگر کشورها بوده به این منطقه منتقل کردیم، نمی‌تواند توجیه کشاورزی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نظر کارشناسان مطرح دنیا در خصوص مرغوبیت سیب سمیرم از لحاظ طعم و شکل و کیفیت اظهار داشت: چرا با وجود این برند بین‌المللی ما باید باغات سیب را در سمیرم خشک کنیم تا پسته رفسنجان خندان‌تر شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تصمیم رئیس سازمان محیط‌زیست غیرکارشناسی بوده و مسائل سیاسی در آن دخیل است، ابراز داشت: هیچ‌گونه توجیه کارشناسی، فنی، اقتصادی و محیط‌ زیستی در این زمینه وجود ندارد.

سلیمی ادامه داد: براساس اسن طرح باید از سمیرم که چندین سال است با خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کند و تناژ سیب صادراتی آن به نصف کاهش یافته، با اجرای این طرح 67 کیلومتر تونل حفر شده تا آب به منطقه رفسنجان منتقل شود، در حالی‌که 2 لیتر آب مازاد هم در این حوزه وجود ندارد.

انتقال آب برای مصارف غیرشرب از نظر مجلس مردود است 

وی بابیان اینکه معلوم نیست برخی چهره‌های سیاسی با این تصمیماتشان به دنبال چه چیزی می‌گردند، در خصوص انتقال آب برای مصارف کشاورزی و در حوزه اصفهان و انتقادات وارد بر آن گفت: در برنامه ششم توسعه مصوب شده انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر صرفاً برای مصارف شرب است و مجلس دهم هیچ مصوبه‌ای برای انتقال آب برای مصارف کشاورزی صادر نکرده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 90 درصد مردم این منطقه کشاورز هستند و اگر آب کشاورزی آنها تأمین نشود حاشیه‌نشین خواهند شد.  می‌توان با واردات تکنولوژی‌های جدید، مصارف آب را کاهش داد، اما نمی‌توانیم به کشاورزی بگوییم آب موجود در منطقه‌اش را به دیگر مناطق منتقل کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: انتقال 700 کیلومتری آب برای مصارف کشاورزی توجیه‌ناپذیر بوده و حتی اگر کسی الفبای اولیه محیط‌ زیست را بداند می‌فهمد این طرح توجیه ندارد.