هشدار جدی به بیماران مبتلا به صرع!

آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب گفته می شود که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه است. این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان بوسیله زبان است و معمولا چند ثانیه به طول می انجامد. این اختلال پس از 50 سالگی بیشتر دیده می شود و زمانی خطرناک است که بیش از 10 ثانیه طول بکشد.

اکثر بیماران مبتلا به صرع از آپنه خواب رنج می‌برند و تحقیقات نشان می‌دهد آپنه خواب یکی از دلایل بروز تشنج است. مطالعات جدید محققان کلینیک اختلال خواب کلیولند نشان می دهد استفاده از ماسک فشار جریان هوای همواره مثبت یا به اختصار CPAP (مخفف continuous positive airway pressure) در این افراد نه تنها به کاهش آپنه خواب کمک می‌کند؛ بلکه به کاهش تشنج نیز کمک می‌کند. این ماسک شامل یک لوله جریان هواست که هرشب روی بینی و دهان قرار می‌گیرد و به تنفس بهتر کمک می‌کند. پزشکان معتقدند تمام بیماران مبتلا به صرع باید در صورت آپنه خواب مورد درمان قرار بگیرند.

دکتر وحید قاسیان، مدیر مرکز صرع در بیمارستان دانشگاه استیتن آیلند در نیویورک نیز می‌گوید: مدت‌هاست که محققان در حال تحقیق روی ارتباط بین صرع و آپنه خواب هستند و این مطالعه هر دو اختلال را به طور همزمان مدیریت می کند. وی معتقد است بسیاری از بیماران مبتلا به صرع از اختلال آپنه خواب بی اطلاعند و تشخیص در مراحل اولیه مهمترین قدم برای درمان موثر و کاهش تشنج در این بیماران است.