تاثیر غیرقابل جبران آلودگی هوا بر روی بدن انسان

قمرتاج خان‌بابایی فوق تخصص ریه اطفال در ارتباط با تأثیر آلودگی هوا بر ریه افراد در شهرهای آلوده اظهار داشت: ریه عضوی از بدن بوده که در واقع نقش یک فیلتر را برعهده دارد و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن که حیات ما به آن وابسته است در ریه انجام می‌شود.

وی افزود: اگر به دلایلی اکسیژن محیطی کاهش یابد و یا بافت ریه دچار بیماری شود، تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن انجام نمی‌گیرد و فرد دچار عوارضی خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هرچه سن افراد کم باشد و یا فرد سالمند باشد، این عوارض بیشتر بوده و در واقع مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

خان‌بابایی هشدار داد: آلودگی هوا در سیستم‌های مختلف بدن اعم از پوست، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و سیستم ریوی ـ تنفسی همچنین سیستم تولیدمثل اثر گذاشته و بیماری‌های مختلفی را در این بخش‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: برخی از مواد آلاینده، سرطان‌زا بوده و می‌تواند سبب ایجاد سرطان در قسمت‌های مختلف بدن شود. همچنین آلودگی هوا بر روی جنین تأثیر گذاشته و رشد آن را با اختلال همراه می‌کند. ضمن اینکه احتمال وجود جهش در سیستم کروموزومی جنین وجود دارد.

این فوق تخصص ریه اضافه کرد: آلودگی هوا زمانی که از سوراخ بینی وارد سیستم تنفسی می‌شود تا به حبابچه‌های ریه برسد می‌تواند در بدن تأثیر بگذارد که این مسئله در ریه می‌تواند سبب بروز سینوزیت، عفونت ریه، برونشیت و ذات‌الریه شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آلودگی هوا نیز می‌تواند بیماری‌های بدخیم همچون سرطان ایجاد کرده و همچنین احتمال ایجاد بیماری‌های حساسیتی همچون آسم را چندین برابر می‌کند. بنابراین آلودگی هوا در بروز و شدت آسم بسیار دخیل است.

فوق تخصص ریه اطفال گفت: آلودگی هوا بر روی رشد کودکان نیز تأثیر گذاشته و می‌تواند از زمانی که جنین داخل رحم قرار دارد تا حتی پس از تولد و کودکی سبب کاهش رشد، کاهش درک، کاهش ضریب هوشی و کاهش تمرکز آن شود.