اقدامات وزارت کار در زمینه حقوق شهروندی

علی ربیعی صبح امروز در نخستین اجلاس گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رییس جمهور در سالن احلاس سران کشورهای اسلامی اظهارکرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جنبه‌های مختلف با منشور حقوق شهروندی در ارتباطات است؛وزارتخانه‌ای که از آسیب‌دیدگان اجتماعی تا ثروت‌آفرینان دیروز و امروز و سالمندان را در برمی‌گیرد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این وزارتخانه مسئله عدم تبعیض کار را دنبال کردیم و سعی کردیم تمرکز را بر اشتغال کسانی که فرصت نابرابر دارند، قرار دهیم. 

ربیعی با بیان اینکه در برنامه اشتغال روستایی و عشایر به مناطق محروم توجه شده است، اضافه کرد: توانمند شدن برای کاریابی، رفتن به زندان‌ها، پادگان‌ها، روستاها، ساماندهی کارها از جمله کولبرها و مقابله با قراردادهای سفید امضا و نگرانی از قراردادهای کار، از جمله اقدامات وزارت تعاون در راستای تامین حقوق شهروندی بوده است. 

وی با بیان اینکه حق فعالیت صنفی در وزارتخانه در طول سه سال اخیر دنبال شده است، تصریح کرد: برخی تشکل‌های صنفی بیش از سه سال وقت ما کار گرفتندتا تشکیل شوند و معقتدیم این تشکل‌ها می‌تواند در اجرای حقوق شهروندی موثر باشند.

وی افزود: در این دولت کارگران برای اولین بار توانستند راهپیمایی کرده و تجمع قانونی داشته باشند و نهادهای صنفی از ارکان حقوق شهروندی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در تضمین حقوق شهروندی از جمله اقدامات وزارت کار است، عنوان کرد: حقوق کاری زنان و جلوگیری از اخراج آنها به خاطر بارداری را در همین راستا دنبال می‌کنیم و بیمه زنان سرپرست خانوار رشد داشته است.

وی خطاب به روحانی یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور ما با یکدیگر به مرکز بهزیستی رفتیم. در کنار بازدید شما، زنی با من صحبت کرد که سن چهره‌اش و با شناسنامه‌ای‌اش 20 سال تفاوت داشت. آن زن از رنج کودکان معلول و حاشیه‌نشینی سخن گفت. احقاق حقوق این زنان در حقوق شهروندی در سرلوحه برنامه‌های ماست.

وزیر کار ادامه داد: حق بهره‌مندی از زندگی سالم را از طریق غربالگیری دنبال می‌کنیم تا کودکان معلول کاهش یابد که البته این کار 80 تا 90 درصد در مناطق محروم صورت گرفته است.

وی دادن وعده گرم در مهدکودک‌ها، مبارزه با سوتغذیه کودکان و خردسالان در هزار روز اول زندگی‌شان، همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل و کاهش اعتیاد کودکان و زنان را از دیگر اقدامات وزارت کار در زمینه حقوق شهروندی برشمرد.