آقای کلانتری کار از باد گذشته باید طوفان بیاید!

گروه اجتماعی- رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور در حاشیه اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در خصوص آلودگی هوا گفته "مشکل ما در ارتباط با گازوئیل است که باید اصلاح شود. گازوئیلی که [دولتمردان؟! به مردم ارائه] می‌دهند ده‌ها برابر بیش از استانداردی که باید وجود داشته باشد، آلوده‌کننده است؛ وضعیت خودروهایمان را هم که می‌بینید. بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوئیل و ماشین‌ها است.

به گزارش افکارنیوز، کلانتری ادامه داد: دولت چاره‌ای ندارد؛ اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند، حمل و نقل از بین می‌رود. گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد؛ باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟

سخنان کلانتری بسیار عجیب است زیرا بر اساس گفته وی کیفیت سوخت در کلان شهر ها پایین است و این در حالی است که دولت پیش از این اعلام کرده بود که کیفیت سوخت در 8 کلان شهر به یورو 4 ارتقا پیدا کرده حتی استاندار تهران درباره توزیع گازوئیل یورو 4 اعلام کرده بود که توزیع آن در تهران به 90 درصد رسیده است.

چگونه است که برخی ها در دولت توزیع گازوئیل و بنزین یورو 4 را اعلام می کنند و آقای کلانتری علت آلودگی هوا را این نوع سوخت می داند؟ این تناقض در حالی بیان می شود که به نظر می رسد حداقل رئیس سازمان محیط زیست باید از جزئیات توزیع این نوع سوخت اطلاع کافی داشته باشد. در این میان سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که یا برخی دولتی ها اشتباه می کنند که گازوئیل یورو 4 در تهران توزیع شده و یا رئیس سازمان محیط زیست خبر ندار که در هر دوی این موارد این جان شهروندان است که در خطر افتاده است.

آقای کلانتری به شکلی درباره آلودگی هوا سخن می گوید که گویا اصلا راهکاری برای حل آن وجود ندارد، گویا سازمان تحت مدیریت ایشان هیچ وظیفه ای درباره آلودگی هوا ندارند و فقط باید منتظر بود تا باد بیاید!

وظیفه همه مسئولان دولتی است که فکری برای آلودگی هوا کنند، نه اینکه آن را به باد و باران نسبت دهند، سازمان محیط زیست که مدعی است سوخت ها کیفیت ندارد و یا برخی خودروها بی کیفیت هستند، چرا نظارتی بر تولید خودروهای داخلی ندارد ؟

اگر نظارت می کند پس چرا هنوز خودروی بی کیفیت و مغایر با محیط زیست تولید می شود و اگر نظارتی صورت نمی گیرد دلیل آن را باید برای مردم شفاف توضیح دهند.