مراکز علمی کاربردی اصلاً اساسنامه ای نداشته اند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تاکید کرد: اگر این مراکز اساسنامه ای دارند و قبلاً مصوب شده و الان دانشگاه جامع یا وزارت علوم در حال تغییر دادن آن اساسنامه هست، آن را در اختیار رسانه ها قرار بدهند تا همه از وجود آن باخبر شوند.

محروم ماندن از تسهیلات و معافیت های مالیاتی به خاطر نداشتن اساسنامه

وی با اشاره به اینکه این مراکز با وجود فعالیت 10، 15 ساله به خاطر نداشتن اساسنامه فعالیت شان فاقد وجهه حقوقی بوده است، گفت: نبود اساسنامه سبب شده است آنها در دستگاه شناخته نشوند و نتوانند نه از تسهیلات و نه از معافیت های مالیاتی بهره ببرند.

دکتر امید گفت: ما در سال 96  حدود 200 میلیارد تومان تسهیلات داشتیم که از طریق صندوق توسعه ملی می توانستیم به این مراکز تسهیلات بدهیم، اما یک ریال از آن را هم نتوانستیم استفاده کنیم چرا که موسسات باید شخصیت حقوقی می داشتند و ثبت شده می بودند و برای بازگرداندن این مبلغ تضمینی باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه همین الان بعضی از مراکز ما با مشکل مالیاتی مواجه شده اند، گفت: با تصویب این اساسنامه و گواهی هایی که دانشگاه به این مراکز می دهد از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد و دیگر مشکلات فعلی را که به خاطر نبود اساسنامه و گواهی تأسیس با سازمان مالیات های کشور دارند، نخواهند داشت.

 

مراقبت از اینکه مراکز علمی کاربردی مانند موسسه های غیر مجاز مالی نشوند

وی با اشاره به هزینه های بسیار موسسات غیر مجاز مالی و اعتباری برای جامعه و مردم، اضافه کرد: همین الان در برخی مراکز اختلاف و درگیری اعضای هیئت موسس به نحوی است که امنیت شهر به خطر افتاده و باالجبار دستگاه های امنیتی و نظارتی ورود پیدا کرده اند؛ البته قانون هم نمی تواند به حل مسئله کمک کند، چون هیچ میثاق نامه ای بین آنها وجود ندارد، به همین خاطر اگر ما به موقع اقدام نکنیم مراکز علمی کاربردی هم می توانند هزینه هایی را بر جامعه متحمل شوند. 

دکتر امید تصریح کرد: پس وجود این اساسنامه حتی اگر یکی یا دو ماده آن به نظر بعضی از همکاران ما خوب هم نباشد، اما وجودش یک امتیاز است و اگر هم بعضی از مواد اسانامه لازم به اصلاح باشد در آینده امکان اصلاح آن وجود دارد و این اتفاق در آموزش عالی قبلاً نیز تجربه شده است.

 

بندهای مورد اعتراض اموری بدیهی هستند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دوستان و همکاران ما در بعضی از مراکز به دو یا سه ماده از اساسنامه ایراد داشتند که این ایرادها از سوی ما و کارشناسان حقوقی بررسی شد، اما در کل به جمع بندی نرسیدیم، تشریح کرد: یکی از موارد مورد اختلاف اینست که شورای گسترش آموزش عالی کشور حق انحلال مراکز را برای خودش محفوظ داشته است که این امری بدیهی است و همه موسسات آموزش عالی را دربر می گیرد.

او در ادامه گفت: یعنی اگر شورای گسترش آموزش عالی کشور به جمع بندی برسد که فلان مرکزی که قبلاً به آن مجوز داده، به خاطر اینکه دیگر کیفیت لازم را ندارد، یا تخلف کرده و یا آن ماموریت به پایان رسیده است و دیگر صلاحیت ادامه فعالیت ندارد، می تواند فعالیت آن را منحل کند؛ هرچند که این اتفاق تا به حال در تاریخ این کشور نیافتاده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: یک بند دیگر که مورد اختلاف و اعتراض مراکز مذکور است، می گوید که اگر این مراکز منحل شدند، دارایی هایی که از طریق دستگاه دولتی احصا شده است باید به دولت بازگردانده شود و یا تعهدات این مراکز به دولت پاسخ داده شود و این امر نیز بدیهی است.

اساسنامه را به عنوان یک فرصت استثنایی و یک امتیاز برای مراکز در نظر گرفتیم

دکتر امید با تاکید بر اینکه اصولاً ما اساسنامه را به عنوان یک امتیاز برای مراکز در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: بیش از دو، سوم از مراکز از این فرصت استفاده کرده اند و آنهای که استفاده نکردند هیچ الزامی متوجه آنها نیست و ما نیز هیچ محدودیتی برای آنها اعمال نکرده ایم و حتی در پذیرش بهمن ماه به این مراکز هم پذیرش داده ایم.

او اساسنامه را یک فرصت استثنایی برای مراکز دانست تا هم از تهسیلات و هم از معافیت های مالیاتی برخورار شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: آنهایی که فاقد اساسنامه هستند همچنان روش یکبار دوره ای را خواهند داشت ولی مراکزی که اساسنامه می گیرند، تثبیت می شوند و می توانند برای درازمدت برنامه ریزی کنند، چون در موضوع فعالیت خود همواره دوره خواهند گرفت، اما بقیه ممکن است یکباره دوره بگیرند و بار دیگر حائز صلاحیت نباشند.

خطر فعالیت به طور پیوسته در همه حوزه برای مراکز وجود دارد

وی در این باره تشریح کرد: روی کاغذ 1072 مرکز داریم که در مهرماه امسال 842 مرکز دوره گرفته اند یعنی آن 230 مرکزی که دوره نگرفته اند، تقاضای دوره کرده اند اما دانشگاه به آنها دوره نداده است، که می تواند دلیل آن نداشتن کیفیت لازم، تخلف، یا تغییر ماموریت بوده باشد.

او اضافه کرد: در حال حاضر در دانشگاه های کشور بیش از دو، سوم ظرفیت مازاد و خالی داریم که در دانشگاه جامع نیز همنیطور است؛ به همین خاطر در طرح آمایش ممکن است در آینده وضعیت مراکز آموزش عالی هم به لحاظ کمیت، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ ماموریت شامل تغییر و تحولاتی شود و به طور پیوسته امکان فعالیت در همه حوزه ها وجود نداشته باشد.

هیئت موسس اولیه مراکز حائز شرایط اخذ مجوز هستند

دکتر امید در پایان با اشاره به اینکه بعضی از مراکز علمی کاربردی درگذشته بدون اطلاع و مجوز وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی اقدام به تغییر دستگاه های متقاضی کرده اند و این خلاف صریح است، گفت: دانشگاه مصمم است اساسنامه را فقط به کسانی بدهد که در ابتدا تقاضا کرده اند، یعنی اگر مراکز دست به دست شده اند، آنجایی که الآن اداره اش می کند، از نظر ما واجد شرایط نیست و همان هیئت موسس و دستگاه متقاضی اولیه است که از نظر ما قانونی و قابل قبول است.