نحوه تامین ایمنی انبارهای چوب

بهتر است این انبار‌ها در هر شکلی که باشند فردی را به عنوان مسئول ایمنی در اختیار داشته باشند که با نظارت بر اوضاع ایمنی موجود خصوصاً نحوه انبارداری آن بر اوضاع کنترل داشته باشد.

نقش هیئت مدیره قدرتمند در انبار‌های بزرگ و مجتمع‌های کارگاهی بسیار مهم و حیاتی است. آنان می‌توانند با نظارت بر رعایت اصول ایمنی خصوصاً سیم‌های برق و چیدمان اصولی اجناس تا حد زیادی از بروز آتش سوزی جلوگیری کنند.

 رویکرد جدید سازمان‌های آتش نشانی در کشور در سال‌های اخیر، بیشتر بر امور آموزشی و پیشگیری قرار گرفته و بویژه با حضور مدیرعاملان جوان، تحصیلکرده و با انگیزه این رویکرد با سرعت و دقت بیشتری به پیش می‌رود. در همین راستا کارشناسان سازمان آتش نشانی و مسئولان شهرداری در طول سال بازدید‌هایی را بصورت منظم از این اماکن انجام می‌دهند و توصیه‌های ایمنی لازم را به آنان ارائه می‌کنند و حتی در پاره‌ای موارد نسبت به آموزش افراد و کارگران نیز اقدام می‌کنند، اما این امر، زمانی کارآمد و مفید خواهد بود که خود کسبه محترم نیز قدم پیش گذاشته و آن نکات را به کار ببندند.

متاسفانه بسیاری از این انبار‌ها بیمه نبوده و در صحبت با آنان مشخص می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای تمایلی برای بیمه انبار‌ها و کارگاه‌های آنان ندارند که این امر یک بازنگری جدی در قوانین بیمه را می‌طلبد. چرا که با هر بار آتش سوزی در این انبار‌های بزرگ، میلیارد‌ها تومان سرمایه کشور به خاکستر تبدیل می‌شود.

نکته آخر اینکه دیگر وجود چنین مشاغل پرخطری در داخل شهر‌ها و در مجاورت بافت‌های مسکونی از نظر ایمنی هیچ توجیهی ندارد و باید تمهیداتی اندیشیده شود که هرچه سریع‌تر این مشاغل از شهر خارج شده و به شهرک‌های صنعتی و اماکنی که به همین منظور اختصاص داده شده است انتقال یابند.

شهرداری تهران، در سال‌های دور نسبت به انتقال مشاغل پرخطر دیگری نظیر مواد شیمیایی به خارج شهر اقدام کرده بود و در این باره نیز بسیاری از کارگاه‌ها و انبار‌های بزرگ به اطراف تهران و بویژه شهرک‌های صنعتی انتقال یافته است. امید که با همکاری مالکان، همین تعداد معدود کارگاه‌ها و انبار‌های باقیمانده و تمامی مشاغل پرخطر نیز در راستای تامین ایمنی شهروندان هرچه سریعتر همکاری لازم را با شهرداری انجام داده و تهران را به مقصد خارج شهر ترک کنند.