آیا نجفی می تواند تهران را به روزهای اوج بازگرداند؟/ پایتخت خاکستری اصلاح طلبان

گروه اجتماعی-  به قول آنهایی که دل بسته این شهرند، تهران را با دود و دم و شلوغی هایش بازهم دوستش دارند. اما به هر حال برای اداره این شهر باید چرخش را چرخاند و حداقل هایی برای جمعیت میلیونیش فراهم کرد. اداره این شهر بار دیگر پس از 14 سال به دست یک جریان دیگر افتاد. جریانی که مدعی مدیریتی همه جانبه و قدرتمند است.

اما شاید گزاف نباشد که گفته شود اقدامات در حد همان ادعاها باقی مانده و تغییری پس از رفتن قالیباف در شهر روی نداده است. کارها بر همان منوال است و تنها چشم امید مدیریت جدید تکمیل پروژه های نیمه تمامی است که اکثر 80 تا 90 درصد از قبل پیشرفت عملیاتی داشته اند. نه پروژه جدیدی تعریف شده و نه کلنگی بر زمین کوبیده شده است. به هر حال هر مدیری که پا در ساختمان بهشت می گذارد، از قبل از تصدی پست، برنامه های ویژه ای در ذهن داشته که به محض قبول مسئولیت به دنبال اجرای آنهاست. همان گونه که شهروندان تهرانی در شهریور 1384 شاهد بودند روح تازه ای در کالبد شهر دمیده شد و در گوشه گوشه تهران، تحرک گسترده ای برای توسعه و پیشرفت به راه افتاد.

براساس همین رویه مدیریتی بود که پایتخت ایران توانست پس از سال ها در رتبه های برتر جهان قرار گیرد. وقتی تهران رتبه سوم جهانی در توسعه پایدار شهری را از آن خود کرد و یا وقتی تونل رسالت بازگشایی شد، این ها همه حکایت از رویه جدیدی داشت که شهردار آن بانی آن بود.

به قول گفتنی، روزهای خوشی که شهروندان و شهردار تهران می توانند به آن ببالند، کم نیست، آن روزها  یعنی سال 2008 که این کلانشهر رتبه سوم جهانی در توسعه پایدار شهری را از آن خود کرد و به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا در توسعه پایدار حمل و نقل عمومی شناخته شد و یا وقتی در اواسط مهرماه 1387 با شعار آسمان نزدیک است، برج میلاد افتتاح شد، همه و همه از همان روز و روزگاران خوش شهروندان تهرانی و عملکرد قابل ستایش شهردار فعلی  پایتخت حکایت دارد. روزهایی که برای اولین بار در تاریخ این شهر، شهردارش به عنوان 8 شهردار برتر جهان شناخته شد.

روزی که تونل رسالت افتتاح شد

تهران بعد از روی کار آمدن محمد باقر قالیباف و نشستن  او بر صندلی مدیریت این شهر،  با کم و کاستی ها و البته عدم حمایت و کمک های دولتی مواجه شد، اما با توجه به همه این شرایط، شهردار فعلی  با دنبال کردن مسئله ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان  توانست در نخستین سال فعالیتش تونل ۲ کیلومتری رسالت را به پایان برساند.

در حقیقت تونل رسالت در شرایطی افتتاح شد که 9 سال از زمان ساخت آن می گذشت اما پس از روی کار آمدن قالیباف این پروژه با هزینه 600 میلیارد ریال افتتاح شد. 

توسعه شتابان خطوط  بی آر تی و حمل و نقل ریلی

او از سال 1384 تا روزهای آخرش در طی روزهای فعالیت اش به پروژه های ناتمام عمرانی سر و سامان داد و با بزرگراه سازی و توسعه شتابان خطوط  بی آر تی و حمل و نقل ریلی تا حدودی توانست از بارمشکلات این کلانشهر بکاهد. 

این موارد که به آن اشاره شد را می توان به عنوان روزهای خوش شهروندان تهرانی و عملکرد قابل قبول شهردار سابق توصیف کرد. از این دست روزها که در آن شاهد پروژه ها و افتتاحیه های جدید بودیم، کم نبودند، افتتاح دریاچه شهدای خلیج فارس مصداق دیگری از این مسئله است، فاز اول این پروژه که در سال 1392 به بهره برداری رسید، توانست تا حدودی به تلطیف هوای تهران و بهبود وضعیت محیط زیست کمک کند اما در واقع این دریاچه دارای کارکردهای تفریحی و توریستی و اقتصادی است. اگرچه فاز دوم این پروژه نیز تکمیل شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است، اما در مجموع باید عنوان کرد که چنین طرح ها و پروژه هایی به اشتغالزایی بیشتر، توسعه فضای سبز، کاهش آلاینده ها و بهره مندی مناسب از  اراضی بایر و بکر کمک می کند. 

تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی

قالیباف پانزدهمین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است او از همان نخستین روزی که بر صندلی مدیریت این شهر تکیه زد، تلاش کرد تا شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود. 

شهردار تهران در این زمینه بارها سخن گفته و منتهای کوشش خود را به کار گرفت، تا دیگر برای شهرداری انجام کارهای خدماتی نظیر نظافت معابر و دیگر پروژه های عمرانی در اولویت نباشد، بلکه سبک زندگی شهروندان، توسعه شبکه روابط اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در راس توجه قرار گیرد. 

 

افتتاح بزرگراه های صدر و امام علی (ع)

صدر

افتتاح بزرگراههای صدر و امام علی (ع) و دریاچه چیتگر از دیگر طرح ها و پروژه هایی هستند که در سه ماه نخست سال 1392 کام شهروندان این کلانشهر را شیرین کرد. از آن روزها هم می توان به عنوان روزهای خوب شهرداری تهران یاد کرد.

روزی که بزرگراه صدر به بهره برداری رسید، جریان ترافیک در  بزرگراه های شهید همت، مدرس، حکیم، رسالت، شهید زین الدین، یادگار امام (ره) وشهید چمران  روان شد.  بزرگراه امام علی (ع) هم که به عنوان سخت ترین و پیچیده ترین پروژه عمرانی کشور از آن یاد می شود،  توانست موجب اتصال آزادراه شمال‌شرق تهران  به جنوب آن شود.

  بی شک اگر اقدامات خوب و سازنده شهرداری تهران  در زمینه تکمیل رینگ بزرگراهی پایتخت صورت نمی گرفت امروز این کلانشهر زیر بار حجم انبوهی از اتومبیل هایی که پشت ترافیک منتظر عبور و مرور بودند،  کمر خم می کرد و با گذر زمان تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل می‌شد. 

تونل نیایش، ابر پروژه تهران 

از این دست روزها  تقویم دوران مدیریت محمدباقر قالیباف بازهم بوده و اگر کمی تا قسمتی منصف باشیم، در می یابیم، این موارد که به آن اشاره شد تنها گوشه ای از فعالیت های مهم و کلیدی شهرداری تهران به شمار می رود.

 از سوی دیگر نباید از خاطر برد که این کلانشهر حتی در زمان اوج تحریم ها نیز به آرامی  پوست انداخته و تغییر چهره داد. یکی از مهمترین مصادیق این مسئله افتتاح تونل نیایش است، بی شک وقتی تونل بزرگ نیایش بهمن ماه سال 91 افتتاح شد کسی فکرش را نمی کرد این پروژه به عنوان ابر پروژه برتر جهان در سال 2014 شناخته شده و تا حدودی از بار ترافیکی این کلانشهر بکاهد اما این اتفاق خوب و خوشایند رخ داد و وضعیت کلانشهر تهران به سمت و سوی تغییری سازنده به پیش رفت. 

پس می توان به جرائت گفت، روزهای خوش کم نبوده اند، برای شهری  که ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در خود جای داد دلخوشی هایی بوده و هست، روزهایی که می توان دوستشان داشت. باید دید آیا مدیران جدید تهران پس از حدود 5 ماه به جای گلایه از قبل و انداختن توپ مشکلات به زمین دیگران، آستین بالا خواهند زد تا شهروندان تهرانی شاهد نوع مدیریت جدی آنها برای رقم زدن روزهای خوب برای شهرشان باشند؟ در حال حاضر که خبری از ادامه پیشرفت این شهر نیست شاید باید بیشتر منتظر ماند تا یخ مدیران جدید کم کم آب شود!