نکات حیاتی که باید در زمان وقوع زلزله رعایت کنید

در سال‌های اخیر زلزله‌های مهیبی در استان های مختلف کشور رخ داده است که از آن جمله می‌توان به زلزله رودبار، بم و همچنین زلزله آبان ماه سال جاری در استان کرمانشاه اشاره کرد.

زلزله های فوق جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت و خسارات بسیاری را نیز به بافت های مختلف از جمله به واحد‌های مسکونی وارد کرد.

 برای دانستن نکات ایمنی و در امان ماندن از خطرات و آسیب‌های احتمالی وقوع زلزله خواندن نکات آموزشی گزارش زیر را از دست ندهید.

در قدم نخست باید فوراً به نزدیک‌ترین محل امن پناه برده و زیاد جا به جا نشوید و فراموش نکنید که تا اتمام لرزش‌ها و رفع ‌خطر، نباید از جای خود تکان بخورید.

نکات ایمنی، وقتی که در زمان وقوع زلزله در فضای بسته هستید

اگر در زمان وقوع زمین‌لرزه در فضای بسته هستید لازم است توصیه‌هایی را که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم رعایت کنید:

۱- باید به زیر اشیائی مثل میز غذاخوری یا میز تحریر یا نیمکت بروید و یا به یکی از دیوارهای داخلی منزل تکیه داده و همان جا بمانید. در غیر این صورت، بازوهای خود را روی سر و صورت قرار داده و در گوشه‌ای از منزل پناه بگیرد.

۲- از اشیای شیشه‌ای‌، پنجره‌ها‌، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر یک از اجسامی که احتمال سقوط دارد‌ ( مثل لوستر یا تزئینات منزل‌ همچون قاب عکس، ساعت دیواری و ...) دوری کنید و فاصله بگیرید.

۳- اگر در هنگام وقوع زمین‌لرزه در رختخواب هستید‌، بهتر است همان جا بمانید و بالش را به عنوان یک جسم محافظ روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مثل لوستر قرار دارد، ‌فوراً جا به جا شوید و به محلی امن و دور از خطرات احتمالی پناه ببرید.

۴- از چارچوب در تنها در صورتی که دم دست و مستحکم است به عنوان پناهگاه استفاده کنید و تا پایان یافتن حادثه به هیچ عنوان جابه جا نشوید.

۵- تا اتمام لرزش‌ها در داخل خانه بمانید و به خاطر داشته باشید که اغلب صدمات ناشی از زمین‌لرزه زمانی روی می‌دهند که مردم به علت ورود و خروج در معرض خطر سقوط اشیاء قرار می‌گیرند.

۶- ممکن است جریان برق بر اثر زمین‌لرزه ‌قطع ‌شود ولی آژیر حریق و سیستم اطفای آن احتمالا روشن ‌خواهد شد.

۷- به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید و تا مدت زمان کمی پس از اتمام زلزله از راه پله برای خروج استفاده کنید.

نکات ایمنی، وقتی که در زمان وقوع زلزله در فضای باز هستید

اگر در زمان وقوع زمین‌لرزه در فضای باز هستید لازم است توصیه‌هایی را که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم را رعایت کنید.

۱- در زمان وقوع زلزله هرجایی که هستید‌، توقف کرده و ‌در صورتی که خطر سقوط اجسام و اشیاء شما را تهدید نمی‌کند، جا به جا نشوید.

۲- از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیر‌های چراغ برق و تلفن خوداری کنید.

نکات ایمنی، وقتی که زمان وقوع زلزله در خودروی در حال حرکت هستید

اگر به هنگام وقوع زلزله داخل خودروی در حال حرکت هستید‌، باید ‌این توصیه‌ها را رعایت کنید‌.

۱- هر چه زودتر در مکانی امن توقف کرده و داخل خودرو بمانید.
به یاد داشته باشید که باید از هرگونه توقف در مجاورت ساختمان‌ها‌، درختان، پل‌ها و تیر‌های برق و تلفن خودداری کند.

۲- زمانی که زمین‌لرزه پایان یافت‌، با احتیاط به راه خود ادامه دهید و مواظب پل‌ها و جاده‌های آسیب‌دید‌ه باشد.

 نکات مهم برای زمانی که در زلزله زیر آوار مانده اید

 اگر در هنگام وقوع زلزله زیر آوار گرفتار شدید باید بدانید که رعایت این نکات برای کاهش آسیب‌، کمک بزرگی به شما خواهد بود.

۱- کبریت روشن نکنید.
۲- جا به جا نشوید.
۳- با دستمال یا پارچه‌ای دهان خود را بپوشانید.

۴- در صورتی که دست شما آسیبی ندیده است و قادر به حرکت دادن آن هستید، با هر وسیله‌ای که نزدیک شما وجود دارد به لوله یا دیوار ضربه‌ای بزنید تا پرسنل امدادی قادر به یافتن شما باشند.

در صورت اینکه شیء قابل استفاده ای در نزدیکی شما وجود ندارد، با  سوت زدن می توانید امدادگران را از حضور خود مطلع کنید.

*نکته!!!

فراموش نکنید فقط وقتی که ضرورت ایجاب کند از سوت زدن استفاده کنید چرا که  این کار ‌موجب ورود گرد و غبار به ریه‌های شما می‌شود و نفس کشیدن شما را با مشکل مواجه می‌کند.

نکات مهم و حیاتی پس از وقوع زلزله

۱- بعد از وقوع زلزله بروز پس لرزه‌ها امری طبیعی است و باید آماده پس‌لرزه‌ها باشید.

به طور معمول ‌پس‌لرزه‌ها از زمین‌لرزه اصلی ضعیف‌تر هستند اما قدرت آنها به قدری‌ است که به ساختمان‌های بدون استحکام آسیب وارد کرده و اگر فردی درون ساختمان ها باشد، جان او را با خطرات احتمالی ریزش آوار، دیوارهای شکسته و ترک خورده تهدید می‌کند.

۲- پس از وقوع زلزله قفسه‌ها و کابینت‌ها را باید ‌با احتیاط باز کنید، زیرا احتمال سقوط اشیای موجود در آنها وجود دارد.

۳- از ‌نزدیک‌شدن به نواحی آسیب‌دید‌ه دوری کنید، مگر در صورتی که ‌پلیس‌، ماموران آتش نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک نیاز داشته باشند و از شما بخواهند در این نقاط حضور پیدا کنید.

۴- ساکنان نواحی ساحلی به هنگام وقوع زلزله، باید مراقب وقوع سونامی باشند. این سونامی ناشی از امواج زمین‌لرزه است ‌که به اشتباه آن‌ را امواج جذر و مدی می‌نامند. اگر مقامات مسئول، خطر وقوع سونامی را اعلام کردند، باید منتظر ‌وقوع امواج خطرناک بود‌ و باید فورا ‌از ساحل دور شوید.

اخبار زلزله را از رسانه‌های رسمی دنبال کنید

به یاد داشته باشید که در هنگام وقوع زلزله، بازار شایعات و شایعه سازان داغ می‌شود که در آن زمان باید اخبار مربوط به حادثه را از رسانه‌های رسمی دنبال کنید.