لزوم شناسایی نخبگان دارای مهارت

حمیدرضا ثابت نژاد معاون پژوهش، سنجش و ارزیابی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سومین المپیاد تکنسین‌های ایران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت گسترش مهارت پذیری در جامعه امروز ما به شدت احساس می‌شود و باید از مهارت گریزی به این سمت حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مدرک پذیر شدن جامعه کنونی و به تبع آن بالا رفتن توقعات قشر تحصیلکرده گفت: امروزه با حجم انبوهی از تحصیلکرده‌های بیکارمواجه هستیم و این در حالی است که اگر هر یک از این افراد در حین تحصیل یکی از مهارت‌های کاربردی را فرا گرفته بودند، با بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی روبرو نمی‌شدند.

معاون پژوهش، سنجش و ارزیابی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: المپیاد تکنسین‌های ایران، امسال برای سومین سال متوالی برگزار شد و می‌توان گفت که این گونه مسابقه‌ها روشی برای ایجاد اشتغال است.

ثابت نژاد تصریح کرد: المپیاد تکنسین‌های ایران با مشارکت یکی از شرکت‌های خصوصی و با هدف شناسایی نخبگان مهارتی و معرفی آن‌ها جهت اشتغال به کار در سایر بنگاه‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

وی اضافه کرد: این المپیاد در ۳ مرحله شهرستانی، استانی و در نهایت در مرحله کشوری اجرا و برگزار شد و در مرحله استانی ۱۴۰۰ نفر حضور داشتند که ۱۰ نفر به عنوان برگزیده در هر یک از ۴ رشته انتخاب شدند.

معاون پژوهش، سنجش و ارزیابی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: ساماندهی مسابقه‌های آزاد و همچنین شناسایی نخبگان دارای انواع مهارت که از صلاحیت‌های مورد نیاز برای اشتغال در مشاغل مختلف برخوردار هستند از دیگر اهداف برگزاری المپیاد تکنسین‌های ایران بوده است.

ثابت نژاد تاکید کرد: از شرکت‌های خصوصی انتظار می‌رود که در برگزاری مسابقات داخلی و همچنین اعزام نخبگان به مسابقات جهانی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همکاری کنند و این همکاری تنها به برگزاری چنین المپیاد‌هایی محدود نشود و ادامه دار باشد.

وی اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چه بسا یک دوره آموزشی مهارتی، زندگی افراد را تغییر داده است و این افراد امروز به کارآفرینان برجسته تبدیل شده‌اند.

معاون پژوهش، سنجش و ارزیابی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: جا انداختن فرهنگ مهارت و مهارت آموزی و ترغیب افراد به تلاش بیشتر برای داشتن زندگی بهتر، از دیگر مواردی است که شرکت‌های خصوصی باید در همکاری خود با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مدنظر داشته باشند.