از هزاران گسل تهران تا غیر واقعی بودن پدیده "هارپ"

نشست هم اندیشی بررسی لرزه خیزی شهر تهران در دفتر پژوهش های تاریخی شهر تهران با حضور پروفسور بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ، پیمان حسین محسنی شهردار منطقه ۱۲ ، محمد آریا منش عضو هیات علمی دانشگاه و معاون سابق سازمان مدیریت بحران کشور، مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهرام عکاشه به تاریخ لرزه نگاری در شهر تهران پرداخت و گفت : در طول تاریخ ، شهر تهران شاهد زلزله های گوناگونی بوده است که از جمله می توان به زلزله سال ۷۴۳ میلادی اشاره کرد ، عکاشه گفت : با اینکه تهران سابقه لرزه خیزی بسیاری دارد اما همچنان عزمی راسخ در پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله وجود ندارد.

وی ادامه داد : در تهران بالغ بر هزار گسل وجود دارد اما وقتی صحبت از گسل های تهران می شود همگان نام دو یا سه گسل را می شناسند و این نشان می دهد که عزمی برای شناسایی گسل های دیگر تهران وجود ندارد.

عکاشه افزود : با این وجود باید گفت تهران دارای سه گسل عمده است که شامل گسل شمال ، جنوب و مشا فشم می باشد که در صورت فعال شدن می توانند زلزله هایی با ۸ و ۹ درجه مرکالی ایجاد کنند ، پدر علم زلزله شناسی ایران پیشگیری از خطر را بهترین راه مقابله با بلایای طبیعی دانست.

شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز در این نشست گفت : متاسفانه رویدادهای اینچنینی با اینکه حساسیت زیادی ایجاد می کنند اما خیلی زود هم فراموش می شوند ، سال گذشته بود که حادثه پلاسکو رخ داد ، همه دستگاه ها حساس شدند ، افکارعمومی نیز مطالبه گر بودند تا ایمنی ساختمان ها احراز شود ، اما این موضوع از سوی دستگاه ها به فراموشی سپرده شد و متاسفانه در مورد زلزله هم همین امر صادق است .

شهردار منطقه ۱۲ افزود: دستگاه نظارت شهرداری کلی است در حالی که باید دستگاه های دیگر از قبیل سازمان نظام مهندسی و نیز دستگاه های قانون گذار و مجری نسبت به مسائلی از قبیل ایمنی ساختمان ها حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی اظهار داشت: امروز تغییر اقلیم، خود یکی از مواردی است که موجبات بروز برخی بلایا می شود چرا که با ازدیاد حرارت و بارگذاری جمعیت بیش از ظرفیت ، تغییر اقلیم رخ خواهد داد .

محسنی افزود: در حالی که ما می توانیم مناطق امن برای زلزله تعریف کنیم متاسفانه شاهد هستیم که شهرهایی با فاصله چند کیلومتری از گسل ها ساخته می شوند. وی با بیان اینکه باید زندگی در تهران را بهینه کنیم ، خاطر نشان ساخت : منطقه ۱۲ دارای ۵۹۸ هکتار بافت فرسوده است اما متاسفانه این بافت فرسوده با بافت تاریخی این منطقه عجین شده و وجود قوانین سازمان میراث فرهنگی سبب شده است که بسیاری از بافت های فرسوده این منطقه نوسازی نشوند و همین امر است که تهدید زلزله برای این منطقه را جدی می کند.