از قلعه ی مرغی تا قلعه ی شادی!/ آیا نجفی توانایی دارد در 77 روز یک تحول اساسی ایجاد کند؟

گروه اجتماعی- انبوهی از جمعیت 15 میلیونی را تصور کنید که در یک کلان شهر با کاربری های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی جمع شده اند، در حالیکه نفر به نفر این جمعیت بزرگ انسانی نیازهای منحصر به فرد خود را داراست. مدیریت یک کلان شهر، می بایست به اهم این نیازها توجه کند و با تمام امکان و قوا درصدد رفع این نیازها برآید و از دل وجان مایه بگذارد.  

شناخت ضرورت ایجاد بوستان ولایت

به گزارش افکارنیوز، در جریان رفع نیازهای جمعیت در کلان شهرهای بزرگی همچون تهران، گاهی ممکن است به اراضی و زمین هایی برخورد کنیم، که نیازهای جدید آن ها را وادار به تغییر کاربری می کند و لازم است که آن ها را متناسب با نیازهای دوران جدید تغییر کاربری بدهیم. در این جا بار مضاعفی بر دوش مدیران شهر وارد می شود، چرا که هم باید برای تغییر هدف و کاربری مکان مذکور چاره ای بیندیشند و هم به فکر احداث و تاسیس کاربری جدید باشند. با توجه به ضرورت وجود فضای سبز بیشتر در جنوب شهر تهران و همچنین ناسازگاری کاربری نظامی آن با کاربری های پیرامونی خود، با تلاش های فراوان شهرداری در نهایت تصمیم بر این شد که پادگان نظامی قلعه مرغی به بوستانی بزرگ برای انجام فعالیت های فرهنگی، تفریحی و ورزشی بدل گردد. با وجود اینکه پیشنهادات زیادی برای تغییر کاربری پادگان قلعه مرغی پیشنهاد داده شده بود، اما به دلیل جمعیت متراکم در این نقطه از فضای شهر تهران و همچنین لزوم ریه های تنفسی برای شهر و اهمیت ساخت پارک و بوستان در شهرهای جدید در نهایت از 17 اسفند سال 89 ماراتن تبدیل پادگان به بوستان آغاز شد.

 قرار بر این شد که یکی از بزرگترین بوستان های شهری کشور در این منطقه از شهر تهران احداث گردد. به همت مسئولین شهرداری سابق تهران در زمان قالیباف این دوی مارتن در چیزی حدود 77 روز به نتیجه رسید و در این زمان کم فاز اول پروژه ی عطیم بوستان ولایت به بهره برداری رسید. و اینگونه شد که پادگان قلعه مرغی که روزگاری اولین فرودگاه ایران به حساب می آمده و در دوره ی ما به مکانی نظامی تبدیل شد، با همت و پشتکار اکنون یکی از بزرگترین و غنی ترین بوستان های خاورمیانه به حساب می آید.

تغییر کارکرد بوستان ها؛ از گذشته تاکنون

دنیای جدید با همه خوبی ها و بدی هایش، ضرورت های منحصر به فرد خودش را دارد. مفهوم پارک و بوستان از گذشته تاکنون کارکردهای متفاوتی را به ما عرضه می کند. در گذشته های دور پارک ها در اطراف عمارت های بزرگ و خانه های ییلاقی به عنوان مکانی برای شکار مورد استفاده قرار می گرفتند و در عین حال نشان دهنده ی ثروت و موقعیت صاحب ملک نیز بودند. اما پس از انقلاب صنعتی با توسعه شهرها و مدرنیزاسیون، پارک به عنوان مکانی خاص برای القای حس طبیعت در داخل شهرها، معنای جدیدی یافت. امروزه پارکها یکی از مهم ترین نیازهای زندگی شهری و مکانی مناسب برای فراموش کردن دغدغه های زندگی شهری و ارتباط با طبیعت محسوب می شوند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت پارک در شهرهای جدید، شهرداری تهران از انجام این مهم، باز نیایستاده و به اندیشه ی احداث پروژه بزرگ بوستان ولایت، اهتمام عملیاتی داشته است.

امروزه پارک ها فراتر از جنبه های نمادین از ضروریات بسیار مهم برای ادامه ی حیات کلان شهرها به حساب می آیند و با وجود هزینه های سنگینی که احداث و نگهداری بوستان ها به بودجه های شهری وارد می کند، اما به دلیل کارکردهای مهم و فراوانی که دارند، از اهم برنامه های شهرداری محسوب می شوند. اگر فواید بی شمار احداث بوستان ها در دنیای جدید را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که تاسیس پارک ها نه هزینه بلکه نوعی سرمایه گذاری برای شهرهاست.

اندر مزایای بوستان

مزایای مختلفی برای وجود پارک ها و بوستان ها وجود دارد که به منافع اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، عمومی و شخصی طبقه بندی می شوند و مهم ترین آن ها عبارتند از: کمک به سلامت جسمی شهروندان از طریق تامین هوای پاک، ایجاد فرصت برای تعامل با سایر افراد جامعه، ایجاد احساس آرامش در محیط، کاهش بار رسوب، افزایش امید به زندگی و...

امروزه در دنیا برخی پارک ها که به ویژه با تغییر کاربری به پارک و بوستان تبدیل شده اند، از شهرت و اهمیت ویژه ای برخوردارند. از جمله: پارک تمپلهفر در برلین که در زمینی به مساحت 300هکتار و در محل فرودگاه سابق تمپلهف و در سال 2010، یعنی دو سال بعد از تعطیلی این فرودگاه افتتاح شد. همچنین پارک سنت جیمز در لندن نیز از جمله بوستان های مشهور دنیا است که در کنار کاخ سلطنتی باکینگهام قرار دارد و زمانی متعلق به خانواده ی سلطنتی بوده و امروزه توریست های زیادی از آن بازدید می کنند. همچنین پارک گوئل در بارسلونا، پارک لوکزامبورگ در پاریس، لینکلن در شیکاگو، پارک لومفینی در بانکوک، پارک بی ها در پکن وسنترال پارک نیویورک را می توان از دیگر پارک های مشهور در جهان نام برد که همه ساله بازدیدکنندگان زیادی در سرتاسر دنیا از آن ها بازدید می کنند.

شهرداری سابق تهران در دوره محمدباقر قالیباف با انسجام درون سازمانی و اهتمام مسئولین توانست با مدیریت زمان و صرف مدت زمان کوتاهی به یکی از مهم ترین تغییرات کاربری زمین دست یابد و پادگان قلعه مرغی را تبدیل به یکی از پارک های مهم و اصلی شهر تهران کند. آیا بار دیگر در تهران و با وجود مدیران جدید شهری شاهد تحولات عمده ای از این دست خواهیم بود، در نزدیک به 5 ماه اخیر چنین تحولی را شاهد نبوده ایم!