آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان

محمد کاظمی نائب رئیس کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایرادهایی که به لایحه حمایت از حقوق کودکان وارد شده بود، توسط اعضای کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

کاظمی اضافه کرد: تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق کودکان پس از اتمام فصل بودجه یعنی در اواخر بهمن ماه سال جاری صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون حقوقی-قضایی پس از بررسی و رفع نواقص مذکور در لایحه حمایت از حقوق کودکان، آن را برای تصویب نهایی به صحن ارائه کردند و در صورت مطرح شدن در صحن علنی، کمتر از نیم ساعت وقت برای بررسی و در نهایت  تصویب نهایی لازم دارد.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در لایحه حمایت از حقوق کودکان، برای والدین متخلف که صلاحیت نگهداری از فرزند خود را ندارند و در این موضوع مرتکب قصور و کوتاهی می شوند، مجازات خاصی تعیین شده و در صورت محرز شدن تخلف، حضانت کودک از آن ها سلب می‌شود.

کاظمی در خصوص جزئیات لایحه حمایت از حقوق کودکان، تاکید کرد: در صورتی که کودکی مرتکب جرم و تخلفی شود، پدر و مادر وی به عنوان سرپرست کودک نیز مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: در لایحه حمایت از حقوق کودکان مبحث حضور مددکاران اجتماعی به عنوان ضابط قضایی در پرونده های مرتبط با موضوعات کودک آزاری نیز مورد توجه قرار گرفته است و پس از تصویب این لایحه مددکاران اجتماعی جهت پیگیری پرونده‌های مربوط به خود، در دادگاه های ویژه اطفال حضور خواهند یافت.