دانش آموزنی که به اجبار مدرسه را رها می کنند!

محمدرضا سیفی گفت: در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش مزایا و حقوق بیشتری را برای معلمان عشایر تعیین کرده است، با گذشت ۸ ماه همچنان پرداخت حق کوچ، حق رفت و آمد و اسکان این افراد با تأخیر روبرو است.

وی افزود:با توجه به سختی کار معلمان عشایر، در پرداخت بودجه به مناطق محروم، اولویت‌های اول به این اقشار داده می‌شود. این در حالی است بسیاری از این معلمان در شرایط سخت به صورت داوطلبانه آمادگی خود را برای آموزش به دانش آموزان عشایر اعلام کرده اند.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور خاطر نشان کرد: عواملی، چون مسافت محل زندگی، سرمای شدید هوا، عدم وجود سرویس مدرسه شرایط را برای تحصیل دانش آموزان دختر عشایر به ویژه در استان سیستان و بلوچستان سخت کرده و در مواردی هم منجر به ترک تحصیل فرزندان شده بود که با همت تعدادی از معلمان، این دانش آموزان تحت آموزش قرار گرفته و در قالب کلاس خصوصی در محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند.

وی عنوان کرد:محرومیت ها، گستردگی جغرافیایی و دشواری شرایط تحصیل برای دانش آموزان عشایر، در بسیاری از مواقع منجر به ترک تحصیل ۴۶ تا ۵۰ درصد آن‌ها بعد از گذراندن دوره ابتدایی شده است؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید با تأمین امکانات لازم نسبت به ایجاد کلاس‌های درس اقدام کرده و حد امکان شرایط مطلوب برای ادامه تحصیل این دانش آموزان را فراهم کند.

سیفی در ادامه اذعان داشت: ترک تحصیل در فرزندان عشایر کوچ نشین به مراتب بیش از دیگر دانش آموزان است. بر این اساس وزارت آموزش و پرورش سعی دارد با به کارگیری معلم‌های محلی و قومی مشکلات مربوط به ترک تحصیل و کوچ نشینی اقوام را تا حد ممکن کاهش دهد.