اختیار مقابله با برف را هم ندارید؟

گروه اجتماعی- ما در جمهوری اسلامی با موجودات و البته  پدیده های عجیبی روبرو هستیم. مثلاً همین چند روز پیش، مدیرمسئول و به قولی صحیح تر؛ صاحب روزنامه جمهوری اسلامی که از 36 سال پیش تا هم اکنون با اعتماد صد در صدی به توانایی های خود در این سمت جا خوش کرده، خطاب به حسن روحانی نوشته است:« به مردم بگویید ۱۵درصد قدرت در اختیار شماست و ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار نهادهاست.... حتی کارگزاران دولت در دستگاه‌های مختلف به میزان بیش از ۷۰ درصد با دولت هماهنگ نیستند. ..با توجه به این واقعیت ... شما آقای رئیس‌جمهور حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد از قدرت را در اختیار دارید و روشن است که با این میزان از قدرت «نمی‌توانید کشور را اداره کنید» و پاسخگوی تمام مشکلات و معضلات باشید.» دروغ آشکار مسیح مهاجری در حالی است که طبق برآورد دقیق کارشناسان اقتصادی، مجموع دارایی مهم ترین نهادهای اقتصادی خارج از دولت، شامل: ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا و بنیاد تعاون ارتش، باز هم در بالاترین برآورد ممکن، کمتر از 9 درصد دارایی دولت بوده است.

به گزارش افکارنیوز، فارغ از صدق و کذب سخنان مسیح مهاجری اما سوال اصلی از ایشان و دیگر سر در برف کرده های این روزها این است که اگر قرار است هیچکاره باشید و افکار عمومی هم شما را به ناحق پاسخگو بداند، چه مرضی است که برای به دست آوردن پست ها، اینقدر خود را به زمین و آسمان می زنید؟ و سوال دیگر اینکه مگر شما هنوز بعد از 36 سال تصاحب یک روزنامه، اینقدر نمی فهمید که اختیارات رئیس جمهور چیست؟ اگر می فهمید، چرا با وجود شعارهای گسترده جناب روحانی از ایشان حمایت کردید؟ ظاهراً طبق منطق معوج و غیرصادقانه حضرات اصلاح طلب، تنها زمانی که احمدی نژاد بر سر کار باشد، باید پاسخگویی 100 درصدی داشته باشد و صدالبته زمانی که قالیباف شهردار باشد، باید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از او خواست!

 ظاهراً بر اساس همین متر و نقاله دوگانه است که رحمت الله حافظی، عضو اصلاح طلب شورای چهارم تهران، حالا اینگونه توییت می کند:« تنها فرد موثر در کنترل آلودگی هوا، رئیس قوه مجریه است، مطالبه جدی از دستگاه های اجرائی، سایر قوا و تعامل با روسای کشورهای مجاور وظیفه اوست!» او البته به همین بسنده نمی کند و سعی می کند از کوچکترین انجام وظیفه دوستان خود در شهرداری و ... نیز به جد تمجید کند. چنانکه توییت می کند:« از اینکه در زمان آلودگی هوا با تعطیل کردن مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل به فکر مردم هستید صمیمانه سپاسگزاریم، عمرتان مستدام!» کنار هم قرار دادن چنین مطالبی به خودی خود مضحک می آید، با این حال، مضحک تر حتما همین وضعیتی است که ما با بارش برف در سطح تهران شاهد هستیم.

شهرداری تهران که طی چند ماه اخیر نشان داده، علیرغم محدودیت اختیارات گسترده-مسیح مهاجری در آینده اشاره خواهد کرد!- در تخریب و سیاه نمایی قالیباف از اختیار اخلاقی، قانونی، سیاسی، تخصصی، شرعی، تکنیکی و... 100 درصدی برخوردار است، ظاهراً حالا در مواجهه با برف کف خیابان ها اختیارش کم شده است! تا جایی که کاربران توییتر بعضا ترجیح داده اند به جای شهرداری با نمکدان در کف خیابان ها نمک بپاشند! جالب اما این است که صدای خاصی از فعالان حقوق بشر، حقوق حیوانات، حقوق افراد خودآزار و .... در نمی آید. چرا؟ پاسخ روشن است: چون قالیباف مسئولیت ندارد تا مجوز حمله صادر شده باشد! قفل شدن خیابان های تهران بر اثر بارش برف اخیر در حالی رخ می دهد که پیش از این کارشناسان هواشناسی بارها بر ریزش برف و باران طی روزهای اخیر در تهران تاکید کرده بودند.

شهرداری اما باز هم غافلگیر می شود تاقفل ترافیکی را در یک روز غیرتعطیل هم تجربه کنیم. عدم حضور ماموران شهرداری و آمادگی نداشتن برای پاشیدن شن و نمک در معابر باعث کندی تردد خودروها و لیزخوردگی و تصادفات رانندگی شده است، خبرنگاران اصلاح طلب اما ساکت اند و صدایی از آنها در نمی آید. این در حالی است که از روز جمعه ۲۸ آبان ماه سازمان هواشناسی کشوری و پژوهشگاه هواشناسی اعلام کرده بودند تهران در روز یکشنبه و دوشنبه شاهد بارش برف خواهد بود. اینها اما همه دلیلی برای لزوم پاسخگویی شهردار و سوال پرسیدن از او نیست. ظنز تلخ روزگار اما آنجاست که هدایت کنندگان حمله لاشخوران رسانه ای به شهردار سابق تهران، اکنون خود نیز می دانند که اقدامات شان در آن مقطع درست نبوده است. مثلاً خبرنگار روزنامه اصلاح طلب شرق چندی پیش توییت می کند:« خوشبختانه زلزله‌ای که در تهران آمد، در زمان نجفی است و کسی شهردار را مسئول ندانست! زمان قالیباف لوله دستشویی خانه چکه می‌کرد همه می‌گفتند مسئولش قالیباف است.»

همه اینها اما ظاهراً سندی بر مقصر بودن شهرداری جناب نجفی در مورد مسدود شدن خیابان ها، بروز تصادفات شهری و هدر رفتن وقت مردم نیست. مسئله را اینجا هم باید ریشه ای حل کرد! لذا پیشنهاد عملیاتی برای غافلگیر نشدن شهرداری تهران در بارش های احتمالی باقیمانده در سال جاری، نه تمرکز جناب نجفی بر انجام وظیفه به جای ترور شخصیتی قالیباف، نه مورد سوال قرار دادن شهردار از سوی رسانه های اصلاح طلب و لاشخوران توییتری، نه انعقاد برجام شهری در حوزه بارندگی های فرامنطقه ای و نه رونمایی از منشور حقوق شهروندی در زمان بارش های درون سازمانی! است. راه حل اصلی تنها و تنها می تواند این باشد که جناب مسیح مهاجری، بار دیگر دست به قلم شوند و نشان دهند 36 سال میخکوب شدن در جایگاه مدیرمسئول یک روزنامه،  مهارت لازم برای ماله کشی بر مسائل حوزه شهری را نیز به ایشان ارزانی داشته است! همین!