سخنی با ساکتین عزیز!

به گزارش افکار نیوز،بیش از 12 ساعت از نشست برف در تهران گذشته و حدود 24 ساعت از آغاز بارش آن می‌گذرد.  سازمان هواشناسی پیش از این بارش، هشدارهای لازم را در این زمینه اعلام کرده بود اما اکنون رسانه‌ها ساکت هستند و به تماشای بحران برفی تهران نشسته‌اند. بسیاری از درختان تهران زیر بار سنگین برف کمر خم کرده و شکسته‌اند، خارج از شهر جاده‌ها مسدود است و هزاران نفر شب را در مبادی ورودی تهران در سرما گذرانده‌اند. تهرانی‌ها در خانه نشسته‌اند و شهر به طور محسوس از فعالیت و گردش امور روزمره باز ایستاده، نه تنها معابر فرعی که بسیاری از معابر اصلی شب گذشته در اثر بارش برف و غیبت سوال‌برانگیز شهرداری تهران غیر قابل استفاده بودند و خودروها کنار آنها توقف کرده و در انتظار کمک ایستاده بودند.

بر خلاف جهت‌گیری‌‌های کاملا سیاسی هواداران آقای شهردار، این بار خود مردم بودند که گزارشی از وضعیت موجود تهران گرفتار در برف منتشر کردند. در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر درختان شکسته، خیابان‌های بسته و تصادف‌ها توسط مردم منتشر شد و در این شرایط شگفت‌انگیزترین خبر این که شهردار فعلی تهران همان زمان که یخبندان امان خیابان های تهران را بریده، در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در حال بررسی طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری به سر می برد. پیش از آن هم در چند خط به شرایط بحرانی حاکم بر پایتخت و مردم گرفتار در معابر مسدود و غیر قابل‌دسترس واکنش نشان داده و از دانشجویان و جوانان درخواست کرده که ماموران شهرداری را برای درخت تکانی ‌یاری کنند!

برف هم سیاسی است. اگر شهردار تهران از جریان مورد علاقه و همسو با منتقدان نباشد، حتی خم شدن شاخه‌های یک نهال هم می‌تواند به بحرانی تمام عیار در رسانه‌ها تبدیل شده و توپخانه‌ای از مطالبه‌گری، سوال و نقد و نظر و سیلی از تهمت، افترا و قضاوت و پیش‌داوری راه بیاندازد اما اکنون وقت سکوت است؛ حتی اگر در روز روشن درختان کهنسال و سرمایه‌های طبیعی شهر به دلیل تعلل و خونسردی مثال‌زدنی آقای شهردار و تیم همراهش قربانی یک برف نیم روزه شده باشند. البته شرایط منتقدان دیروز، در شرایط حال حاضر قابل درک است کسانی که آن زمان با قضاوت‌های کاملا سیاسی، عمکرد مدیران را زیر سوال می‌بردند، کمپین می زدند و نامه سرگشاده منتشر می‌کردند حالا در مواجهه با عملکرد درخشان(!) منتخبانشان در شورا و شهرداری، چه چاره‌ای برایشان هست جز سکوت؟

ساکتین عزیز! شما را به تماشای معابر یخ بسته، درختان کمر شکسته، سرسره بازی خودروها در بزرگراه‌ها و البته چهره خندان و توئیت‌های فوق جذاب محمد علی نجفی، شهردار تهران دعوت می‌کنیم. مردی که حتی در شرایط بحران که کارد به استخوان مردم رسیده و پایتخت از ترس زلزله یا در کوران سرما به خود می‌لرزد، همواره اولویت‌های دیگری دارد. یکی از مهمترین آنها حل و فصل تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای کوباندن رقبای سابق و یافتن استراتژی های تازه که بهانه ای پوششی برای ناکارآمدی‌ها، عقب ماندگی‌ها و کارنابلدی‌ها فراهم کند.

مجتبی حسینی