کوتاهی مسئولان شهری در هرس به موقع درختان در فصل زمستان

 حسن رباطی‌ معاون امور مناطق شهرداری تهران در نشست‌ خبری‌ که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به بارش برف طی روزهای‌ اخیر‌ اظهار کرد: اگر خودرویی‌ صرفا‌ً به خاطر‌ بارش‌ برف‌ آسیب دیده‌ باشد، مسئولیتی‌ بر عهده ما نیست‌ اما اگر خودرویی به خاطر‌ شکستگی و سقوط‌ شاخه درختان‌ آسیب دیده باشد مالک آن می‌تواند به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کند و با درخواست از شهرداری، پیما‌نکاران فضای سبز موظف‌ به پرداخت خسارت خواهند شد.

رباطی در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر اینکه اگرهرس‌ درختان به موقع صورت می‌گرفت، شاهد شکستگی شاخه‌های آن‌ها نبودیم، گفت: درختان برگ سوزنی‌ هیچگاه‌ هرس نمی‌شوند، اما درختان پهن برگ باید در وقت خود هرس‌ می‌شدند.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه فضای سبز‌ هرس درختان به موقع انجام می‌شد، این اتفاق‌ رخ نمی‌داد، خاطرنشان کرد: همانطور که ما به دنبال کسب درآمد هستیم، باید در حفظ و نگهداری از سرمایه‌های شهری که فضای سبز هم از آن دسته است، تلاش کنیم.

رباطی افزود: فصل هرس‌ درختان محدود است و چون باید در زمانی که درختان در خواب زمستانی هستند این کار انجام می‌شد ،مسئولان‌ مربوطه‌ باید به موقع این کار را انجام می‌دادند و در این زمینه کوتاهی‌ کرده‌اند.

معاون امور مناطق شهرداری تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در خصوص‌ انتصاب‌ آقازاده‌ها در شهرداری تهران گفت: آقازاده‌هایی که راست، راست در خیابان می‌گردند، هیچ وقت حاضر نخواهند شد که در حوزه شهرداری که وقت زیادی را صرف می‌کند به صورت چند شیفت مشغول شوند.

گفتنی است؛ وقتی که رباطی با فشار و اصرار خبرنگار در خصوص فعالیت آقازاده‌ها در شهرداری مواجه شد، اظهار کرد: این موارد از بیرون شهرداری مشغول به کار نشدند، بلکه‌ 12 سال سابقه‌ همکاری با شهرداری را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه انتصابات دارای کمیته‌ای متشکل از معاونان و دستگاه‌های نظارتی‌ است، خاطرنشان کرد: انتصابات‌ با یک روند چند مرحله‌ای انجام می‌شود.

رباطی در خصوص تغییر شهرداران برخی از مناطق 22 گانه گفت: در این مدت 15 نفر جابجا‌ شدند و به نوعی سکان‌دار مدیریت شهری هستند که از همه همکاران و کارشناسان‌ شهری در آن حاضر بودند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مدیریت شهری این است که کار را به کسانی بسپارد که در این بخش شناخته شده هستند، خاطرنشان کرد: نگاه شهردار تهران‌ مبنی بر این است که افرادی که می‌آیند با شهر آشنا باشند تا بتوانند مأموریت خود را به خوبی انجام دهد و بر اساس تعهدی‌ که شهردار به مردم تهران داشت، این افراد انتخاب شدند.

رباطی افزود: در بحث‌ ارزیابی‌ امور مناطق‌، معاونان و شهرداران مناطق‌ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر توان اجرا نداشته باشند، تغییر می‌کنند.

وی با اشاره به سند تغییر و تحولی که شهردار تهران با رونمایی‌ از آن، خبر از بدهی‌ 52 هزار میلیاردی‌ مدیریت شهری داد، گفت: این بدهی مربوط به بخش‌های مختلف است که یکی از آن‌ها بخش حقوقی است و افرادی هستند که تنظیم‌ شکایت‌ داشتند و املاکشان‌ توسط‌ شهرداری تصرف‌ شده بود‌.

رباطی افزود: برخی دیگر از بدهی‌ها دیون‌ پیمانکاران‌ است و برخی هم اسنادی است که مربوط به کارهای انجام شده است،اما تعهدی برای آنها وجود ندارد.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه سال 97، 17 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: شهرداری تهران‌ 630 کیلومتر مربع‌ وسعت قلمرویی‌ دارد که در واقع سیاست کلانی که در ساعات اولیه بارش برف آغاز شد در خصوص تشکیل‌ ستاد مرتبط با این موضوع بود و این را به مناطق 22 گانه هم اعلام کردیم‌.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مربوطه و سازمان حمل و نقل و ترافیک‌ تمام تلاش خود را کردند تا راه‌های اصلی را باز نگه دارند، در حالی که در 3 دوره‌ای که شهرداری سابق‌ در سال 83 ، 86 و آبان 95 با بارش‌ برف مواجه شد در این خصوص‌ نتوانست وظایف‌ مربوطه‌ را انجام دهد‌.

رباطی‌ افزود: شهرداری تهران از امروز مأموریت‌ گشایش‌ شریان‌های درجه‌ 3 و تکاندن درختان را بر عهده دارد.

معاون امور مناطق شهرداری تهران توئیت‌ روز گذشته شهردار تهران در خصوص دعوت جوانان برای کمک به مأموران شهرداری را اقدامی پسندیده‌ برشمرد و اظهار کرد: تهران 2 هزار و 232 بوستان دارد و بر اساس این موضوع شهردار تهران به منظور ارتباط‌ اجتماعی‌ آن پیام را برای جوانان ارسال کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه شهروندان به دلیل ازدحام و عدم دریافت‌ خدمات حمل و نقلی‌ در ایستگاه‌‌های مترو و اتوبوس‌ دچار نارضایتی هستند و علت عدم خدمت‌رسانی در حوزه حمل و نقل چیست‌، گفت: ما به صورت مستقیم‌ در شرکت کنترل ترافیک با 2 هزار دوربین‌ سطح تهران را رصد‌ می‌کنیم و از این طریق‌ جابجایی مسافران را ساماندهی می‌کنیم.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تمام تلاش خود را به منظور ارائه خدمات حمل و نقل ارائه داد، خاطرنشان کرد: اما این خدمات در سطح انتظار نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه ناوگان ریلی‌ و اتوبوسرانی‌ تمام ظرفیت‌ خود را در روزهای بارانی و برف به کار گرفت‌، گفت: با تدبیری که از سوی مقیمی‌ در وزارت کشور صورت گرفت، به منظور‌ کاهش تردد‌ها و ترافیک‌ شهری‌ کلاس‌های درس دانش‌آموزان و دانشجویان‌ تعطیل‌ شد.

رباطی‌ در خصوص واگذاری اردوگاه شهید میرحسینی‌ که یکی از ارگان‌های نظامی در دوره مدیریت‌ شهری گذشته‌ گفت: این مکان به صورت موقت واگذار شده بود و امیدواریم مسئولان فعلی نسبت به برگرداندن این مکان اقدام کنند.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری در این دوره تمام تلاش خود را در خصوص برف‌روبی انجام داد، اظهار کرد: سابقه‌ کار مدیریتی گواه این مدعا است که بارش برف در دوره‌های قبل چگونه شهر را قفل‌ می‌کرد،اما این اتفاق در این دوره رخ نداد.

وی در خصوص‌ فراخوان‌ دعوت به همکاری در شهرداری تهران گفت: این فراخوان‌ها بر روی پرتال‌ شهرداری اعلام می‌شوند و افرادی که خود را مناسب‌ مدیریت‌ نواحی شهرداری بدانند به آن مراجعه می‌کنند و به فراخور تو‌انشان مورد استفاده  قرار می‌گیرند.

رباطی‌ با اشاره به اختلال سامانه 137 در روزهای اخیر گفت: زمانی که تماس‌های شهروندان زیاد می‌شود شبکه دچار تراکم می‌شود و این اتفاق رخ می‌دهد‌.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران به منظور برف‌روبی‌ دارای یک هزار و 200 دستگاه خودروی سنگین است، خاطرنشان کرد: 527 دستگاه از این خودروها‌ مکانیزه‌ هستند.

وی با بیان اینکه تجهیزات ما متناسب‌ با تکنولوژی‌ روز نیست‌، خاطرنشان کرد: در بحث‌ تکنولوژی‌ عقب‌ هستیم‌ و سیاست‌ کلان شهری این است که خیلی از مأموریت‌هایی که مربوط به شهرداری نیست‌، انجام نشود‌.

 رباطی با بیان اینکه با تأمین امکانات مالی می‌توانیم تجهیزات روز را تأمین کنیم، گفت: شهرداری نسبت به ادوار‌ گذشته تلاش بیشتری کرد اما تکنولوژی‌ روز نداشت‌.

وی با اشاره به برخورداری شهرداری از 68 هزار پرسنل‌ گفت: ما تلاش کردیم هر کسی را در حوزه تخصصی‌ خود مشغول کنیم‌، اما وقتی همه چیز سیاسی است می‌بینیم‌ در زمان انتخابات جذب نیروی انسانی‌ افزایش می‌یابد‌.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری دارای 123 پیمانکار جهت جمع‌آوری زباله‌ در مناطق 22 گانه تهران است، گفت: 200 پیمانکار هم با 16 هزار نیرو در بخش فضای سبز فعالیت می‌کنند و 11 پیمانکار هم برای زمان برف‌روبی‌ فعال هستند‌.

وی با بیان اینکه همه این نیروها برای کار برف‌روبی فعالیت‌ نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه برف‌روبی‌ 20 هزار نفر فعالیت کردند و 4 هزار نفر از نیروهای پیمانکار‌ان فضای سبز هم برای سبک کردن بار درختان به نیروهای برف‌روبی کمک کردند.