آیا روابط اجتماعی بر درمان سرطان پستان تأثیر دارد؟

نتایج این تحقیقات که توسط محققین امریکایی در کالیفرنیا انجام گرفته و در مجله مبارزه با سرطان امریکا به چاپ رسیده است،نشان می دهد پس از انجام مطالعات آماری از تاثیر روابط اجتماعی بر کنترل و بهبود روند درمانی زنان مبتلا به سرطان پستان بر روی حدودا ده هزار نمونه از این افراد، به اثبات رسیده است. نکات برجسته و مهم این تحقیقات به قرار زیر است.

در مقایسه آماری بین زنان مبتلا مشخص شد افرادی که در طول روند درمانی خود تنها بوده و ارتباطات اجتماعی خاصی با افراد دیگر نداشتند، ۴۳ درصد بیشتر از افراد دارای روابط اجتماعی، در معرض بازگشت و عود مجدد بیماری قرار دارند و نیز حدود ۶۴ درصد بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بوده و احتمال مرگ ناشی از سایر عوامل نیز در آنها ۶۹ درصد بیش از افراد اجتماعی تر است.

این نتایج تاکید می کنند که روابط اجتماعی مانند حمایت همسر، خانواده و دوستان و اشتغالهای اجتماعی نقش مهم و ارزشمندی درحفظ سلامت فیزیکی، روحی و عاطفی اشخاص بازی می کنند.

این مطالعات اثبات کرده اند به طور کلی زنانی که معمولا روابط اجتماعی بیشتری دارند احتمال مرگ و میر ناشی از عوامل مختلف در آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سرطان پستان نیز به عنوان دومین عامل مرگ و میر زنان در سراسرجهان از این امر مستثنی نیست.

البته این یافته ها همچنین به این نکته اشاره دارند که این نتایج بنابر نوع روابط اجتماعی، احساس رقابت، خصوصیات رفتاری و شخصیتی افراد، سابقه قومی، وضعیت تحصیلی، شغل ، سن و تجربه متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر عوامل ذکرشده در میزان تاثیر روابط اجتماعی بر کنترل و یا بهبود بیماری موثر خواهد بود. اما با این حال محققین تایید می کنند که روابط اجتماعی کلا در ایجاد احساسات خوب، بهبود کیفیت زندگی و سلامت کلی بدن نقش مهمی ایفا می کنند.