کدام قسمت‌های بدن نیاز به شستشوی بیشتر دارد؟

 پنج قسمت از بدن تان را بخاطر داشته باشید چون احتمال غفلت از آن ها بیشتر است.

1- ناف

پژوهش ها نشان می دهد ناف انسان هزاران باکتری مختلف را در خود جای می دهد. در حقیقت، محققان با بررسی ناف تنها ۱۰۰ نفر، بیش از ۱۴۰۰ باکتری مختلف را مشاهده کردند. دانشمندان با استفاده از گوش پاک کن کار جمع آوری باکتری ها را انجام و سپس باکتری ها را در محیط آزمایشگاهی پرورش دادند. آن ها متوجه شدند کسانی که ناف خود را به طور مرتب با صابون می شویند، در مقایسه با کسانی که این کار را انجام نمی دهند، به میزان قابل توجهی باکتری کمتری دارند. پس اگر فقط دور ناف خود را تمیز می کنید، لازم است که این قسمت بدن تان را بیشتر بشویید.

2- ناخن ها

شستن دست ها بعد از رفتن به دستشویی یا عوض کردن پوشک نوزادتان کاری بدیهی است. اما زیر ناخن هایتان را هم تمیز می کنید؟ تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه استون بریتانیا انجام شد نشان می دهد باکتری های مضری در زیر ناخن های ۲۴ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان کمین کرده اند. طبق این تحقیق، مضرترین این باکتری ها منجر به اسهال و استفراغ می شود. به ویژه بعد از رفتن به دستشویی و تماس با گوشت خام که می تواند حاوی باکتری های مضری باشد، تمیز کردن زیر ناخن ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

3- پوست سر

بسیاری از مردم تنها موهای سرشان را می شویند و توجه زیادی به پوست سر ندارند، اما حقیقت آن است که با مراقبت مناسب از پوست سر می توانید از بعضی مشکلات رایج مانند خارش و پوسته شدن پوست سر جلوگیری کنید. در سراسر پوست سر غدد عرقی وجود دارد که می بایست به طور مناسب تمیز شوند و در صورتی که از آن ها غفلت شود پوسته ریزی ها شروع می شود. اگر استفاده از شامپو باعث سوزش پوست سرتان می شود، می توانید از مواد طبیعی یا حتی جوش شیرین استفاده کنید که پوست سرتان را تمیز و شفاف می کند.

4- کف پا

کف پا هم از نقاطی است که اغلب در حمام از آن غفلت می شود. احتمالا تصور می کنید آب و صابونی از روی بدن تان عبور می کند کف پاهایتان را هم تمیز می کند، اما این تصور اشتباه است. بهترین راه برای تمیزی و نرمی حقیقی پاها آن است که آن ها را به طور جداگانه بشویید. پاهایتان را در یک تشت آب گرم قرار دهید و با یک سنگ پا آن را به آرامی مالش دهید. بعد از آن پاهایتان را با یک لوسیون ماساژ دهید.

5- پشت گوش

حتما در کودکی مادرتان همیشه به شما سفارش می کرد تا پشت گوش هایتان را بشویید اما شما لزوم این کار متوجه نمی شدید. اما حق با او بود. به دلیل آنکه پشت گوش ها به نوعی پنهان مانده و در دسترس نیست و به ویژه به دلیل ترشحاتی که غدد چربی پشت آن ها برای جلوگیری از خشکی پوست دارد، این قسمت می تواند محلی برای تجمع باکتری ها باشد. ضمن آنکه در صورت تمیز نکردن پشت گوش ها، این ترشحات می تواند بوی نامطلوبی به وجود آورد.