مادران، سنگ صبور فرزندان/ نوزادان در دوران جنینی شگفت انگیزند

یک مطالعه جدید برای اولین بار، میزان نیروی وارده به رحم مادر را در دوران جنینی نوزادان را اندازه گیری نموده است.

دانشمندان، این فرآیند طبیعی و خدادادی را با کمک اسکن های منحصربفرد، توسط سیستم تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، شبیه سازی نموده و مراحل رشد جنین را در هفته های مختلف بعد از بارداری به نمایش درآوردند.

 

نوزادان در دوران جنینی شگفت انگیزند

براساس یک تحقیق جدید توسط دانشمندان، مشخص شده است، ضرباتی که جنین در دوران بارداری مادران، به دیواره رحم آنان وارد می آورد، در حدود 10 پوند و معادل با 4.8 کیلوگرم می باشد.

در این تحقیق منحصربفرد که برای اولین بار توسط دانشمندان امپریال کالج (Imperial College) لندن صورت پذیرفته است، ضربات سهمگین جنین به رحم و میزان فشاری که این جابجایی های قدرتمند به ساختار اسکلت جنین وارد می آورد، اندازه گیری گردید.

محققان در این تحقیق از سیستم تصویربردای تشدید مغناطیسی (MRI) بمنظور اسکن جنین در رحم مادر استفاده نمودند و در روند انجام تحقیقات، از مدل های کامپیوتری بمنظور ردیابی و بررسی حرکات مفاصل جنین و محاسبه نیروی ضربه و تنش های وارده برروی ساختار استخوانی کمک گرفتند.

این تحقیقات نشان داد که، نیروی ضربه ای جنین در طول دوره 20 تا 30 هفتگی بعد از حاملگی افزایش می یابد.

این نیرو خارق العاده، از 6.5 پوند و معادل با 29 نیوتن در هفته 20 تا نیرویی برابر با 10.5 پوند و معادل با 47 نیوتن در هفته 30 افزایش می یابد،اما، در هفته 35، این نیروهای ضربه ای جنین کاهش یافته و به 3.8 پوند و معادل با 17 نیوتن خواهد رسید.

محققان اذعان می نمایند که، این کاهش نیرو، احتمالاً به این دلیل اتفاق می افتد که در اواخر دوران بارداری مادران، جنین فضای کمتری برای حرکت داشته و ضربات وارده اش کاهش می یابد.

لازم بذکر است که این حرکات ضربه ای پا، نقش بسیار مهمی را در توسعه ساختار جنینی داشته و فشار های وارده به دیواره رحم مادران، کمک شایانی را به شکل گیری ساختار استخوانی و مفاصل نوزادان می نماید.