نکاتی که باید درباره رانندگی در روز‌های برفی بدانید

درهمین حال کم اطلاعی شهروندان از چگونگی مواجهه با بحران برف شرایط سختی را برای آنها بخصوص در قبال خودروهایشان ایجاد کرد و دیدیم چه خودروهایی دربرف جاده‌ها و بزرگراه‌ها ماندند و اگر هم تصادف نکردند خودرویشان آسیب دید لذا در این فرصت سعی داریم راهکارهای مناسب برای بالاتر بردن ایمنی در رانندگی و سلامت خودروی خود هنگام زمستان و بارش برف را مرور کنیم تا اگر برف جدیدی بارید‌ ـ که خداکند این گونه باشد ـ غافلگیر نشویم.

اضافه کردن مکمل سوخت

امروزه اکثر افراد به اهمیت مکمل‌های سوخت کاملا واقف هستند و مقالات متعددی نیز در این باره نگاشته شده است بنابراین اینجا نیز فقط یادآوری می‌کنیم از آنجا که سوخت موجود در باک نهایتا 30 روز کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند، افزودن مکمل برای کند کردن این روند در صورت راکد ماندن خودرو به‌دلیل برف‌گیر شدن معابر و توقف اجباری در فضای پارکینگ امری ضروری است.

تعویض روغن

تعویض روغن قبل از خواباندن خودرو برای مدت طولانی در زمستان ـ که درزمان بارش برف اجتناب‌ناپذیر است ـ نه تنها هیچ ضرری ندارد، بلکه بسیار هم مفید است.

با این کار وقتی در بهار یا هر موقع دیگر برای اولین‌بار استارت بزنید، اجزای متحرک موتور توسط روغنی کاملا صاف و دست اول محافظت خواهد شد.

روغن‌کاری شاسی

در فصل زمستان به دلیل بارش برف و استفاده از مواد از بین برنده آن مانند نمک؛ اسیدی بودن آنها در تماس با قسمت‌های متحرک خودرو باعث از بین رفتن زودهنگام روغن و گریس‌های آن نواحی می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود تمامی اتصالات و اجزای متحرک و انعطاف‌پذیر روغن‌کاری شود.

بازبینی محتوای رادیاتور

با کاهش شدید دما بازدید سطح مایع خنک‌کننده رادیاتور و اطمینان از وجود ضدیخ در آن برای مالکان خودرو از نان شب نیز واجب‌تر است زیرا فقدان این مواد در مسیر خنک‌کاری موتور و رادیاتور باعث یخ بستن مایعات موجود در آن شده و عواقب خطرناکی همچون روشن نشدن خودرو یا ترک برداشتن بلوکه سیلندر را به همراه دارد.

فکری به حال باتری کنید

در فصل زمستان به‌دلیل کاهش هوا و سفت‌تر شدن روغن داخل موتور عملیات روشن کردن موتور توسط سیستم استارت که با حرکت دادن میل‌لنگ مربوط می‌شود با سختی بیشتری روبه‌رو خواهد شد، زیرا نیروی بیشتری باید توسط باتری تولید شود.

اگر باتری خودرویتان ضعیف است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. معمولا مکانیک‌ها یا باتری‌سازها ابزاری برای امتحان و تست باتری در اختیار دارند که بوسیله آنها می‌توان براحتی از وضعیت آن اطمینان حاصل نمود.

شست‌وشو، پولیش و واکس زدن

این که اتومبیلی به مدت طولانی کثیف و گل آلود باقی ماند به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ترکیبات اسیدی ممکن است باعث صدمه به رنگ خودرو شده و خوردگی را به‌دنبال داشته باشد. بخصوص مواقعی که برف می‌بارد.

چرا که برای از بین بردن آن از سطح جاده‌ها و معابر از نمک استفاده می‌کنند. نمک و مواد اسیدی و قلیایی دشمن درجه یک رنگ و بدنه خودرو به‌شمار می‌رود. به همین دلیل خودرویتان را در زمستان و بخصوص پس از بارش برف مرتب بشویید.

استفاده از خشک کن در داخل کابین

به مشام رسیدن بوی ناخوشایند هنگام باز کردن در خودرو در زمستان به‌خاطر ماندگاری رطوبت برف وباران نیز یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایندی است که هیچ‌کس مایل نیست آن را تجربه کند لذا در فصل سرد با قراردادن چند رطوبت گیر در داخل خودرو می‌توانید براحتی این مشکل را برطرف کنید.

این اتفاق در روزهای بارانی که داخل اتاق از بخار پر می‌شود و شیشه‌ها نمی‌توانند فضای بیرون را به خوبی نمایش دهند بیش از پیش ضروری خواهد بود.

روشنایی

یک خطر اساسی در رانندگی در زمستان این است که خورشید خیلی زود غروب می‌کند و این یعنی روشنایی روز کمتری وجود دارد، مخصوصا موقعی که می‌خواهید از محل کار به منزل بروید.

در نتیجه هر کاری را می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید چراغ‌های خودرویتان سالم هستند و بیشترین نور ممکن را تولید می‌کنند.

اگر یکی از چراغ‌های خودرو سوخته است، قبل از این‌که حرکت کنید درستش کنید، و اگر برف‌ روی چراغ را پوشانده‌، حتما قبل از کنید آنها را پاک کنید. همچنین اگر چراغ‌های جلوی شما مه‌شکن یا زرد هستند، حتما آنها را تعویض کنید یا یک کیت جایگزینی آسان همراه خود داشته باشید.

تایرها

استفاده از تایرهای مخصوص زمستان در خودرو بخصوص در مناطقی که دما معمولا کمتر از 45 درجه می‌شود ضروری هستند.

باید بدانید تایرهای مخصوص زمستان قابلیت بیشتری برای توقف خودرو در دماهای پایین و هنگام لیز خوردن دارند.

یعنی این‌که تایر‌ها زمانی که سعی دارید متوقف شوید و لیز می‌خورید اصطکاک بیشتری با سطح زمین ایجاد واز بروز تصادف‌های پرخرج جلوگیری می‌کنند.

فشار تایر: در این راستا بسیار مهم است که دائم حواستان به فشارهوای درون تایرها باشد، مخصوصا وقتی هوا در حال سرد شدن است.

این به آن خاطر است که فشار باد و هوای درون تایر متناسب با دمای هوا تغییر می‌کند. درواقع به ازای هر 10 درجه کاهش دما یک پوند بر مربع فشارهوای درون تایر کاهش می‌یابد.

رانندگی با فشار تایر کم ممکن است باعث پنچری یا جدا شدن لاستیک از لنت شود که مسلما در شرایط برفی و لغزندگی ناشی از آن باعث بروز تصادف می‌شود.

همچنین وقتی تایرهای شما در وضعیت مناسبی نباشد کنترل خودرو نیز سخت‌تر است. اگر فشار باد تایر‌های خود را بررسی کردید و فهمیدید یکی یا تعداد بیشتری از تایرهای شما فشار کمی دارد، آنها را در تعمیرگاه‌ها تنظیم کرده و فراموش نکنید وقتی دما شروع به افزایش کرد کمی فشار باد تایرها را کم کنید.

برف‌پاک‌کن‌ها

برف‌پاک‌کن‌ها در هوای سرد ممکن است یخ بزنند و بشکنند یا دست‌کم درست شیشه را تمیز نکنند. بنابراین باید همیشه آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم هستند و می‌توانند برف و باران یا ذرات گل و نمک و ماسه را به خوبی از روی شیشه پاک کنند. مراقب باشید وقتی از خودرو استفاده نمی‌کنید، تیغه‌های برف پاک‌کن همیشه روی شیشه باشند تا کمتر آسیب ببینند.

تعویض تیغه‌ها را هم بگذارید برای پاییز که هوا کمی گرم‌تر است، چون عوض کردنشان در سرمای زمستان کابوسی برای انگشتان‌تان خواهد بود.