کسری بودجه سه هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به تشریح وضعیت بودجه سال آینده این وزارتخانه پرداخت و با بیان اینکه بحث بودجه تقریباً در مرحله نهایی است و ان‌شاءالله تا چند روز آینده به تصویب نهایی می‌رسد و برای تأیید به شورای نگهبان ارائه خواهد شد، گفت: شاکله کلی آن چیزی که در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد و اکنون در صحن علنی مجلس در حال بررسی قرار دارد، همان چیزی است که در لایحه بودجه دولت پیش‌بینی شده بود؛ ضمن اینکه چند تغییر و اضافه در آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از 4 تبصره که داشتیم، 3 تبصره به تصویب رسید اما یک مورد درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان به تصویب نرسید؛ البته کلیات و شاکله بودجه آموزش و پرورش پس از بررسی کمیسیون تلفیق، همان بود و خیلی در ردیف‌های این وزارتخانه تغییر ایجاد نشده بود.

*‌بودجه آموزش و پرورش در سال 97 به صورت ملی باقی خواهد ماند

الهیار ترکمن اضافه کرد: دومین تغییر، بحث رد شدن موضوع استانی‌شدن بودجه آموزش و پرورش در سال 97 بود که در کمیسیون تلفیق رد شد و در صحن علنی هم مورد تأیید قرار نگرفت؛ به عبارت دیگر بودجه آموزش و پرورش در سال 97 به صورت ملی باقی خواهد ماند.

وی افزود: مورد بعدی، پیشنهاد نمایندگان مجلس در خصوص معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز در حد الگوی مصرف بود که قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود و اگر رأی بیاورد، کمک بزرگی برای بخش آموزش و پرورش کشور خواهد بود.

* حل واقعی مشکل پاداش پایان خدمت فرهنگیان ذیل یک تبصره! 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک نکته که برای ما در آموزش و پرورش وجود داشت و واقعا باید با جدیت دنبال می‌کردیم، تأمین اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی بود زیرا با رد بند «و» تبصره 4 و تغییر اولویت‌های برداشت از صندوق توسعه ملی، آموزش و پرورش عملاً اعتباری برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال 96 فرهنگیان نداشت. 

وی تصریح کرد: در پی این موضوع، تمام توان وزارتخانه مصروف پیگیری این قضیه شد و با نمایندگان مجلس مذاکره و پیگیری‌های لازم انجام شد؛ وزیر آموزش و پرورش هم یک دیدار حضوری با رئیس مجلس داشت و مجدد نامه‌ای را خدمت رئیس مجلس فرستاد و اهمیت این کار را گوشزد کرد که اگر این کار صورت نگیرد، نه در توان اعتبارات در اختیار آموزش و پرورش و نه در توان کلیت اعتبار دولت در قانون بودجه 97 است و در نتیجه پاداش پایان خدمت فرهنگیان زمین می‌ماند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: در پی این پیگیری‌ها و نگاه مثبت نمایندگان مجلس، بحث تأمین اعتبار بازنشستگان سال 97 تاحدودی حل شده است و قرار شد از اعتبار یک درصد برداشت از هزینه‌های شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، مبلغی را برای این کار اختصاص دهند.

وی افزود: این اقدام، پیشرفت خوبی است اما تمام کار نیست، ما واقعا از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم که این موضوع را ذیل یک تبصره به آموزش و پرورش ابلاغ کنند زیرا اگر این موضوع در تبصره‌های قانون بودجه پیش‌بینی نشود، در عمل و اجرا با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شویم و با وجود اینکه این اعتبار برای بخش آموزش و پرورش کشور پیش‌بینی شده است اما آن را در حین اجرا به دست نخواهیم آورد. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر این اساس باید در ادامه فرایند بررسی و تصویب بودجه، تبصره‌ای در تبصره‌ها قرار بگیرد که آن یک درصد را به صورت شناسنامه‌دار برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اختصاص دهند و همه دستگا‌ه‌های مربوطه الزام بشوند که این کار را انجام دهند.

* پیش‌بینی 5200 میلیارد تومان از یک درصد هزینه شرکت‌ها

الهیار ترکمن در خصوص اعتبار پیش‌بینی شده برای یک درصد شرکت‌ها، گفت: سقفی برای آن یک درصد پیش‌بینی شده است که 5200 میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص دارد و از این میزان هم 3500 میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مابقی این میزان برای دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیش‌بینی شده است.

* بودجه 10 ماهه آموزش و پرورش در سال 97

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش، گفت: شکل‌های بودجه‌ریزی که در نظام بودجه‌ریزی دولتی انجام می‌گیرد، متفاوت است؛ بودجه‌ریزی شامل بودجه‌ریزی برمبنای صفر، بودجه‌ریزی افزایشی، بودجه‌ریزی در حین تأمین و بودجه‌ریزی عملکردی است.

وی ادامه داد: غایت بودجه‌ریزی و تمام تکالیف قانونی به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی و مبتنی بر عملکرد است که هنوز تا رسیدن به آنجا فاصله زیادی داریم اما در هر حال دولت متناسب با توان مالی خودش و پیش‌بینی‌هایی که از میزان تحقق منابع انجام می‌دهد برای دستگاه‌های مختلف اجرایی‌، یکی از این اشکال بودجه‌ریزی را در نظر می‌گیرد.

الهیار ترکمن به بودجه‌ریزی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: ما تمام محاسبات مورد نیاز مربوط به اعتبارات آموزش و پرورش در سال 97 را در زمان تنظیم لایحه بودجه به ستاد بودجه سازمان برنامه ارائه کردیم و وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسات بررسی لایحه بودجه در هیأت دولت، این موارد را مطرح کرد.

وی اضافه کرد: شکل تأمین اعتبار در آموزش و پرورش، دو مرحله‌ای است یعنی یک مرحله را در زمان تنظیم لایحه و یک مرحله را در حین اجرا با سازوکارهای قانونی که در اختیار دولت است تأمین می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آن چیزی که هم‌اکنون در لایحه بودجه برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است، 10 ماه این وزارتخانه را پوشش می‌دهد، گفت: دولت اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های مالی این شکل را انتخاب کرده است و 2 ماه باقی مانده آن نیز در زمان اجرای بودجه براساس اجرای ماده 28 قانون الحاق 2 موکول کرده است و نهایتاً تا شهریورماه، اعتبارات مورد نیاز برای ماههای باقی‌مانده سال 97 به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

* کسری بودجه سه هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش

الهیار ترکمن در خصوص کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: اگر بخواهیم براساس عملکرد حساب کنیم، چیزی حدود 3 هزار میلیارد تومان کسری داریم که این موضوع را به نمایندگان مجلس و دولت ارائه کرده‌ایم.

وی افزود: آن چیزی که هنوز در لایحه بودجه 97 تعیین تکلیف نشده است، اعتبار مورد نیاز برای اجرای احکام برنامه ششم توسعه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌اگر زمانی مجلس به آموزش و پرورش تکلیف کند که باید حتماً‌ رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا شود به عبارت دیگر احکام برنامه ششم توسعه اجرا شود آموزش و پرورش با مشکل کسری اعتبار مواجه می‌شود.

الهیار ترکمن با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال 96 حدود 2900  میلیارد تومان کسری دارد، اظهار داشت: با احتساب مطالبات منتقله از سال 95 این کسری وجود دارد که تاکنون 1200 میلیارد تومان تأمین شده است؛ هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای با آقای نوبخت در خصوص تأمین 1700 میلیارد تومان باقی مانده، داشت که در آنجا تفاهم شد حداکثر تا اواخر اسفندماه این مبلغ در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد با در اختیار گرفتن این مبلغ بسیاری از اعتبارات سال 96 و تعهدات این سال پرداخت شود و گفت:‌ البته پیش‌بینی‌های ما این است که اگر این 1700 میلیارد تومان را بگیریم هم به احتمال خیلی زیاد 800 یا 900 میلیارد تومان به عنوان مطالبه به سال بعد موکول شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا کسری آموزش و پرورش را نمایندگان مجلس 5 هزار میلیارد تومان عنوان کرده‌اند، افزود: 3500 میلیارد تومان پاداش پایان خدمت سال 96 فرهنگیان است. از سوی دیگر حدود 3 هزار میلیارد تومان نیز کسری پایه در بودجه داریم و با پیش‌بینی بدهی احکام برنامه ششم توسعه این رقم بالاتر نیز می‌رود.

الهیار ترکمن تصریح کرد: دو حکم در برنامه ششم توسعه دارای بار مالی است که شامل رتبه‌بندی معلمان و اجرای احکام مربوط به ایثارگران است و مابقی موارد سیاست‌های تکلیفی است که عمدتاً باید فعالیت‌های آموزش و پرورش به آن جهت هدایت شود.

وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای رتبه‌بندی فرهنگیان و اجرای احکام مربوط به ایثارگران بیان داشت: 3 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان در سال‌های 96 و 97 و حدود 900 میلیارد تومان نیز احکام مربوط به ایثارگران است که رقم 3900 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای احکام برنامه ششم توسعه نیاز داریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بودجه 97 آموزش و پرورش گفت: یکسری تعهدات قانونی مانند اضافه کار، حق‌التدریس، سربازمعلمان، سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی و... داریم که اگر این میزان مانند همان چیزی که در حال حاضر وجود دارد به سال بعد منتقل شود، 36 هزار میلیارد تومان وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد که در قانون 33 هزار و 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در این میان 2100 میلیارد تومان فاصله وجود دارد که دولت تعهد کرده است آن را تأمین کند.

الهیار ترکمن تصریح کرد:‌با در نظر گرفتن سه بند برنامه ششم، بدهی و تعهدات سال‌های گذشته مانند هزینه‌های مهدکودک کارکنان زن آموزش و پرورش، این وزارتخانه به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تعهدات و تکالیفش را انجام دهد.