ژن‌ها چگونه زمان مرگ را نشان می‌دهند؟!

دانشمندان اسپانیایی فعالیت ژن‌هایی را که بعد از مرگ در بافت‌های انسان ایجاد می‌شوند، مورد بررسی قرار دادند و الگوهای متمایزی را یافتند که می‌تواند زمان مرگ افراد را از نظر جسمی مشخص کند.

محققان به منظور تعیین تغییرات در فعالیت ژن‌هایی که بعد از مرگ رخ می‌دهند، 9000 نمونه از 39 فرد دهنده جمع‌آوری کردند. این ژن‌های نمونه، اطلاعاتی از زمان مرگ فرد دهنده و زمان نگهداری آنها را دربر دارند.

بعد از مرگ فعالیت بیش از 600 ژن ماهیچه‌ای افزایش یافته یا کاهش می‌یابند. در این میان، تغییرات اندکی در فعالیت ژن‌ها در مغز یا طحال رخ می‌دهد. محققان از این الگوهای منحصر به‌فرد در هر بافت استفاده کردند تا زمان مرگ هر فرد را مشخص کنند.

آنها برای اندازه‌گیری دقیق چنین پیش‌بینی‌ای، مدلی از ماشین یادگیری را تولید کردند که الگوهای فعالیت ژنی 399 نفر را تجزیه و تحلیل کردند. پژوهشگران از این نرم‌افزار برای پیش‌بینی زمان مرگ 129 نفر دیگر استفاده کردند و نشان داد که بخش اعظم افزایش یا کاهش فعالیت ژن‌ها بین هفت تا 14 ساعت بعد از مرگ رخ می‌دهد.

یک نمونه در خون است که کاهش فعالیت ژن‌ها خود را در تولید DNA، واکنش ایمنی و متابولیسم نشان داده است که زمان مرگ را حدودا چهار ساعت قبل از ذخیره نمونه‌ها مشخص کرده است.

توانایی تشخیص زمان دقیق مرگ با این روش، بدون شک در تجزیه و تحلیل‌های قانونی کاملا مفید خواهد بود. اما تعیین زمان مرگ فرد با استفاده از ژن‌های فرد متوفی نیاز به انجام بسیاری از تحقیقات مجرمانه را از بین می‌برد.