چگونه می توانیم با ایرادهای بنی‌اسرائیلی در ازدواج مقابله کنیم؟

 ازدواج  چرا دخترتان را مشکل پسند می‌دانید؟ آیا خود دختراتان به این نتیجه رسیده‌ است یا آنکه دیگران به او این لقب را داده‌اند.

شناخت این خصیصه و ابعاد آن بسیار ضروری است،چه بسا دختران امروز متفاوت از دختران دیروز اندیشه و رفتار می‌کنند و به‌طور حتم این تفاوت، هرگز در معنای مشکل پسندی قابل ترجمه نیست، چه بسا برخی از دختران بواسطه تحصیلات دانشگاهی و شاغل بودن، نظر گاهی کاملاً متفاوت از دیگر دختران همسن و سال خود به ازدواج، مرد مورد علاقه و زندگی مشترک‌شان پیدا می‌کنند که این دریافت مهم، گاهی عین حقیقت است و خواسته و انتظار بحقی محسوب می‌شود، مثلاً اگر دختری به دنبال شغل ثابت همسر آینده‌اش است و از پذیرفتن خواستگاری که مدام تعویض شغل دارد یا بیکار است، امتناع می‌کند، با دختری که خواهان ازدواج با مردی ثروتمند است و بسیار دور از ذهن و رؤیایی اندیشه می‌کند؛ توفیر بسیاری وجود دارد؛ بی‌تردید دختر اول مهم‌ترین امر را مورد توجه قرار داده و هیچ گاه نباید مورد مؤاخذه و سرزنش قرار گیرد.

ظاهر و تیپ فرد مورد نظر برای دخترتان مهم است
همه ماشاهد هستیم که سن ازدواج بسیار بالا رفته است و هر دو جنس زن و مرد از پذیرفتن مسوولیت زندگی شانه خالی می کنند. هر کدام از آنها نیز بهانه ها و دلایل خود را مطرح می کنند که یکی از آنها اندام و چهره طرف مقابل است. دختران و پسران معمولا به دنبال یافتن کسی هستند که قد، هیکل و البته چهره جذابی داشته باشد که اصرار و پافشاری کردن به این مسایل ظاهری ممکن است آنها از یک زندگی عالی و ایده‌آل محروم کند.

بسیاری از دختران عادت دارند در همان جلسه اول از همه مسایل زندگی طرف مقابل سر در بیاورند. به همین منظور، به جای اینکه در مورد خود حرف بزنند، از طرف مقابل سوالات متعدد می پرسند. این کار موجب رنجش مردان می شود

دخترهای وسواسی در ازدواج 
برخی از دختران محافظه کاری های بی مورد دارند و با ازدواج، وسواس گونه برخورد می کنند. از آشنایی می ترسند و مشکلات کوچک آدم ها را بهانه ای برای نه گفتن می کنند.

آنان نمی خواهند بپذیرند که هر گز نمی توانند یک شخصیت بی عیب و نقص را به عنوان همسر شان انتخاب کنند، چرا که هر کسی با هر شخصیتی هم که باشد، مشکلاتی دارد که می توان از آن ها ایراد گرفت. به هر حال این خانم ها باید کمی در نگاه شان تجدید نظر کنند. شاید یکی از همین موارد بتواند همسر ایده آلی برای آنان باشد.

کوچک تر بودن مرد دلیل مناسبی برای رد در خواست ازدواج نیست
تصور کنید خواستگاری موردپسند شما واقع شده است اما متوجه می شوید او چند سال از شما کوچک تر است. از این موضوع نهراسید. در چند سال اخیر بسیاری از زن ها ازشوهرهایشان بزرگترند و زندگی بسیار خوبی هم دارند. صرفا کوچک تر بودن مرد دلیلی برای رد درخواست ازدواج نیست.

درمان سختگیری‌‌های افراطی در انتخاب همسر
اگر انسان در مسئله انتخاب همسر، معیار و ملاک صحیح داشته باشد، هیچ وقت دچار سرگردانی و اشتباه نمی‌شود ؛ باید بدانیم آن دقتی که در مورد انتخاب همسر، مطرح می‌شود، غیر از سختگیری‌‌های بی‌‌مورد و افراطی است ؛ چرا که هیچ وقت، همسرِ کاملِ بدون هیچ عیب و نقص و از هر جهت مطابق با میل انسان، یافت نشده و نمی‌شود. آیا خود شما از هر جهت، بی‌عیب و نقصدختران و پسران معمولا به دنبال یافتن کسی هستند که قد، هیکل و البته چهره جذابی داشته باشد که اصرار و پافشاری کردن به این مسایل ظاهری ممکن است آنها از یک زندگی عالی و ایده‌آل محروم کند. هستید بنا بر این در انتخاب همسر نباید خیلی آرمانگرایانه فکر کنیم ؛ هماهنگی و همفکری صد در صد با همسر آینده‌مان، امکان‌پذیر نیست و همیشه تعدادی ناهماهنگی و فاصله باقی خواهند ماند که ما باید این فاصله‌ ها و ناهماهنگی ‌ها را به حداقل برسانیم تا باقی آنها هم به وسیله تفاهم، گذشت، محبّت و بزرگواری، پس از ازدواج، برطرف شوند.

ایده آل در دنیا وجود ندارد
می توان مسئله را این گونه تبیین کرد که از آن جا که اصولا چیزی به عنوان ایده آل و کامل در دنیا وجود ندارد، صبر کردن و گشتن به دنبال چنین آرزویی تلاشی توان فرسا و بی ثمر خواهد بود و ممکن است فرد را به جایی برساند که در نهایت به دلیل خستگی و استیصال تصمیمی سریع و اشتباه بگیرد.

اما نکته اینجاست که وقتی ذره بین به دست دارید نمی توانید ایرادها را نبینید و در واقع وقتی فرد کمال گراست، نمی تواند به کم راضی شود و یا گذشتن از یک سری معیارها برایش سخت خواهد بود و حتی اگر بگذرد بعد از ازدواج احساس پشیمانی خواهد کرد. پس در واقع هیچ وقت ما به افرادی که کمال گرا هستند، توصیه نمی کنیم که معیارهایشان را کم یا از برخی از آن ها چشم پوشی کنند. آنچه که پرداختن به آن مهم ونیاز به رفع شدن دارد خود کمال گرایی است که گرچه کارکردهای فایده بخشی را نیز به همراه دارد اما موجب مشکلاتی در زندگی فرد هم می شود. فرد کمال گرا باید یا با خود تمرینی و یا از طریق بهترین حالت آن یعنی مراجعه به مشاور، اساسا به کاهش این ویژگی در خود بپردازد.