ممنوعیت ‌تردد اتوبوس‌ در جاده‌ها بدون اخذ پروانه

متن بخشنامه وزیر راه و شهرسازی در زیر آمده است.

‌در پی رخداد حادثه اتوبوس مورخ ۲۳ بهمن ۹۶ در محور دیهوک-‌فردوس استان خراسان جنوبی، با توجه به اینکه اتوبوس متعلق به یکی از ارگان‌های نظامی بوده است، باید مواردی عنوان شود.

هرگونه جابه‌جایی مسافر نیازمند رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل جاده‌ای از جمله موارد زیر است:

- ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن: هرگونه فعالیت در زمینه حمل و نقل عمومی بار و مسافر توسط دستگاه های دولتی، نظامی و انتظامی ممنوع است.

- ماده ۱ قانون الزام شرکت‌ها و موسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه: شرکت‌ها و موسساتی که در امر حمل و نقل جاده‌ای بین‌شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌نمایند موظفند بر حسب نوع فعالیت برای هرجابه‌جایی از صورت وضعیت مسافری و بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی موضوع این قانون استفاده نمایند و به جای آن مجاز به استفاده از اوراق انحصاری – اختصاصی یا انواع دیگر نمی‌باشند.

- ماده ۲۰۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: حمل مسافر از وزارت راه و ترابری و یا شهرداری دریافت ننموده باشند، ممنوع می‌باشد، مگر در شرایط اضطراری و با اجازه پلیس راه و یا راهنمایی و رانندگی.

بنابراین به منظور انتظام بیشتر و پیشگیری از بروز هرگونه حادثه مشابه بنابر مراتب فوق و همچنین مصوبه جلسه ۴۶ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و بخشنامه شماره ۰۲ / ۱۰۰ / ۷۰۳۶۴مورخ ۱۳۹۲.۱۲.۱۸، مجددا ابلاغ می‌شود که «در محورهای برون شهری صرفا تردد اتوبوس‌های دارای پروانه فعالیت مجاز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بلامانع است؛ ضمنا تردد اتوبوس‌های تحت مالکیت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی انتظامی به منظور جابه‌جایی مسافر و کارکنان خود و خانواده آنان در مسیرهای بین شهری ممنوع است.»

این ابلاغیه شامل اتوبوس‌های استیجاری در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی است.