مسدود شدن 1300حساب متهمان ارزی با گردش مالی 6هزار میلیاردی

به گزارش خبرنگار اقتصادی افکارنیوز،  عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به اینکه تا کنون 27 نفر از متهمان ارزی معرفی‌شده توسط پلیس و وزارت اطلاعات به دادستانی کشور، بازداشت شدند، افزود: 1300حساب نیز مسدود شده که مانده آنها 37میلیارد تومان است اما گردش مالی آنها حدود 6هزار میلیارد تومان بوده و این کارها موجب شد تا در بازار ارز اتفاقات بسیار خوبی اتفاق بیافتد.

تصریح کرد: اقدامات پلیس و دستگاه‌های مرتبط با جمع‌آوری افرادی که خرید و فروش غیرمجاز ارز دارند، همچنان ادامه دارد و مطابق قانون، چنانچه افرادی «قاچاق ارز» و یا «خرید و فروش عمده غیرمجاز ارز» را انجام دهند، به دادستانی معرفی شده و حتماً تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

ادامه داد: در قانون مبارزه با قاچاق، معیار بازداشت افراد، خریدو فروش سازمان‌یافته قاچاق ارز و نیز اخلال در نظام ارزی کشور است؛ ما در این دو مورد اقدام کرده‌ایم و افرادی که مرتکب این اعمال شوند، طبق قوانین جزای ایران، قابل تعقیب هستند.

در کنار اقدامات بانک مرکزی، اقدامات دستگاه‌های قضایی نیز می‌تواند بر روند کار موثر باشد؛ در واقع باید بر روند «تقاضا در بازار ارز»، «ارزهای صادراتی» و نیز «ارزهای مبادله‌ای» مدیریت وجود داشته باشد و نظارت سیستمی برای مبارزه با مشکلات بازار ارز به‌وجود بیاید. علاوه بر این، مبارزه دستگاه‌های قضایی با متهمان هم باید ادامه داشته باشد.

با اشاره به اینکه سیاست دادستانی افزایش ریسک ورود به بازار ارز است، افزود: ما از سیاست بانک‌مرکزی برای جلوگیری از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز حمایت می‌کنیم. اگر این اقدامات همراه مبارزه با افرادی باشد که به این بازار ورود می‌کنند، حتماً تاثیرگذار خواهد بود.

در پاسخ به این پرسش که آیا افراد دستگیر شده، متهمان اصلی ایجاد اختلال در بازار بوده‌اند یا خیر، گفت: پلیس بر اساس وظیفه خود، این افراد به دادستانی معرفی کرد و دادستانی هم براساس مدارک و گزارشات ارسال‌شده، سعی کرد تا متهمان اصلی تحت تعقیب قرار گیرند.

سیاست دومی که به آن توجه داریم این است که انجام این سیاست‌ها تداوم داشته باشد زیرا تجربه‌ها ما در گذشته نشان می‌دهد که مبارزه علیه نابسامانی‌های بازار صورت می‌گرفت اما ناتمام می‌ماند؛ بنابراین امیدواریم این پروسه با همکاری پلیس و بانک مرکزی، تا اتمام مجازات و صدور احکام قضایی برای متهمان ادامه داشته باشد.

در پاسخ به این پرسش که برای استمرار این مبارزه و تعامل بین دستگاه قضایی و بانک مرکزی، آیا بهتر نیست سامانه‌ای بین این دو نهاد طراحی شود، گفت: ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم اما این سامانه در وهله اول باید به پلیس برود و ارتباط برقرار شود؛ اگر بانک مرکزی هم به این توصیه عمل کند، شرایط خوبی رقم خواهد خورد.

ادامه داد: البته سیستم نظارتی سامانه‌های بانک مرکزی به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید در همه حوزه‌های مرتبط با ارز، این سامانه‌ها شکل بگیرد که یکی از آنها سامانه‌های ارزی است؛ البته در این بخش باید به پلیس توجه بیشتری شود.