صنعت برای رشد باید سراغ دانشگاه برود

برات قبادیان‌ معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختتامیه بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، صنعت‌ و دانشگاه که در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، گفت: عصری که در حال حاضر در آن به سر می‌بریم بسیار متفاوت تر از گذشته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید نیروی انسانی مورد نیاز تربیت کند، گفت: هیچ کشوری به مرحله توسعه نرسیده مگر از طریق علم و دانش که آن هم در دانشگاه تحقق می یابد.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صنعت باید باور کند که اگر به سمت دانشگاه نرود آینده آن تباه است اتکا به دانشگاه می‌تواند کشور،‌صنعت و غیره را متحول کند.

قبادیان‌ اظهار کرد: امروزه فکر، دانش و فناوری حرف اول را در جامعه می‌زند و اگر بخواهیم در این بخش مهم واقع شویم باید به سراغ دانشگاه‌ها رویم.

وی گفت: ایران جزء کشورهایی است که ظرفیت‌های بالایی دارد ولی متاسفانه ما از ظرفیت‌هایمان به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اضافه کرد: امروز به خوبی می‌توان ظهور انقلاب صنعتی چهارم را به چشم دید و اگر این انقلاب اتفاق بیفتد‌ تبدیل به یک سونامی‌ می‌شود که یکی از کوچکترین رگه های این انقلاب صنعتی راه اندازی سایت های خرید اینترنتی و تاکسی آنلاین است.

وی گفت: طی بررسی‌های انجام شده در چندین سال آینده 70 درصد کارایی شغل‌های موجود حذف و به صورت الکترونیکی خواهند شد.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از راه‌های فرهنگ سازی و پیش برد اهداف ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی گفت: در حال حاضر ما 2 هزار و 800 دانشگاه داریم و از طرفی دیگر یک جمعیت 5 میلیونی دانشجو که سرمایه عظیمی برای کشور است و این سرمایه برای ما اهمیت چندانی دارد که خودش می‌تواند در جامعه خلق ثروت کند.

 معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برای یک جهش اقتصادی مطلوب در کشور فراهم شده است، ادامه داد: باید اذعان کنیم که در گذشته کوتاهی‌هایی رخ داده است و این اشتباه را خودمان پذیرفته‌ایم و الان در این فکر هستیم که باید آن را جبران کنیم.

وی ادامه داد: طرح‌های تاپ‌ یکی از طرح‌های اصلی ما بوده که بخشی از آن تجربه کشورهای دیگر است و بخش دیگر آن نوآوری خودمان است که در بودجه سال 97 نیز برای آن ردیف بودجه‌ای دیده شده است.

قبادیان‌ یادآور شد: سرمایه اصلی ما منابع انسانی شامل استادان و دانشجویان ارشد و دکتری و جوانان تحصیل کرده است و حتی کسانی که تحصیلات دارند و مشغول خدمت سربازی هستند، جزء سرمایه‌های ما برای طرح‌های ارتباط با صنعت و دانشگاه به حساب می‌آیند.