دارویی که افسردگی شما را به سرعت برطرف می‌کند!

درمان‌های کنونی برای رفع اختلالات افسردگی معمولا هفته‌ها به طول می‌انجامد و در بسیاری از بیماران هم داروهای ضد افسردگی پاسخ مناسبی در درمان به جا نمی‌گذارند؛ اکنون محققان دریافته‌اند با استفاده از نوعی داروی پرمصرف بیهوشی می‌توان به جای این زمان طولانی طی دو ساعت اختلالات شدید مرتبط با افسردگی و افسردگی دوقطبی را برطرف کرد.

کتامین

کتامین، یکی از داروهای گلوتامترژیک است که در بیهوشی کاربرد دارد و بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در دستگاه اعصاب مرکزی اثرگذار است.

این دارو طی بررسی محققان در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی شدید مقاوم به درمان، علائم افسردگی را طی دو ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت برطرف کرده است و از همین رو آنها چنین استفاده‌ای را کاربردی‌تر از درمانهای دیگر دارویی برای مبتلایان به افسردگی شدید دانسته‌اند.

محققان دست‌اندرکار این پژوهش گفته‌اند در مطالعات متعددی نیز واکنشهای ضد افسردگی نسبتاً پایدار، قوی و سریع به کتامین تزریقی داخل وریدی در دوزهای کم گزارش شده است.

«کارلوس ای. زاراتی»، از موسسه ملی بهداشت روان در مریلند امریکا گفت: کتامین و داروهای مشابه آن ممکن است بویژه برای درمان افسردگی شدید در میان بیمارانی مناسب باشد که درمانهای دیگر در آنها اثرگذار نبوده است.

دو مطالعه دیگر در زمینه اثر کتامین و داروهای گلوتامترژیک دیگر بر درمان افسردگی در مجله بررسیهای روانپزشکی هاروارد (Harvard Review of Psychiatry) منتشر شده است.

به گفته محققان این دارو همچنین ممکن است افکار مرتبط با تمایل به خودکشی را بسرعت کاهش دهد، با این حال، چون این دارو از سوی اداره غذا و داروی امریکا (FDA) به عنوان دارویی برای کاربردهای بیهوشی تایید شده است، هنوز درمان این اختلالات با کتامین مجاز نیست.