یک اتفاق خاص/زمین امشب خاموش می‌شود

سالی یکبار در جهان برای احترام به زمین کاری انجام می شود که اگر این کار در سال چند بار صورت گیرد می تواند زمین را از وضعیت فعلی نجات دهد.

ساعت زمین رویدادی که هر سال در جهان اتفاق میفتد. بر این اساس در یک زمان مشخص در تمام نقاط دنیا چراغ ها و دستگاه های الکتریکی غیر ضروری به مدت یک ساعت خاموش می شوند.

هدف از این کار آگاهی در رابطه با تغییرات آب وهوایی و نیاز به مصارف انرژی در جهان است که باید به صورت محتاطانه رفتار کنیم.

ساعت زمین اولین بار درایران در سال 1390 با خاموش کردن چراغ های برج میلاد در تهران آغاز شد و دیگر شهرهای ایران نیز در سال های بعد به این رویداد پیوستند.

امسال نیز ساعت زمین در 4 فروردین از ساعت 20:30 تا 21:30 با خاموش کردن چراغ های معابر عمومی و برج ها به این رویداد برای احترام به زمین در تهران و شهرهای کشور می پیوندیم.

در ساعت زمین 2018، تمام اهداف و برنامه ها در راستای برقراری یک ارتباط قوی با زمین خواهد بود. امروز بیشتر مردم در سراسر جهان در شهرها زندگی می کنند و ممکن است فکر کنند که برقراری ارتباط با حیاط وحش و محیط زیست بسیار سخت و دشوار است.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است.که نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2 میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.

صدر الدین علی پور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست با اشاره به اینکه این رویداد جهانی هر سال در آخرین شنبه ماه مارس که امسال مصادف با 4 فروردین 1397 است برگزار می شود، گفت: مردم و مسئولین سراسر جهان به نشانه صرفه جویی در مصرف انرژی و کمک به کاهش گرمایش جهانی نورپردازی المان های مهم شهری و روشنایی منازل خود را به مدت یک ساعت خاموش می کنند.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست خاطر نشان کرد: امسال برج میلاد تهران در تاریخ 4 فروردین راس ساعت 20:30 الی 21:30 به وقت محلی همزمان با سایر مردم سراسر جهان ضمن خاموشی یک ساعته برج به اجرای برنامه های فرهنگی و مفرح پیرامون موضوعات برنامه خواهد پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سایر مناطق 22گانه با پیوستن به طرح ساعت زمین المانهای مهم شهری خود را خاموش خواهند کرد، گفت: 10 کلانشهر ایران نیز از جمله اصفهان، اهواز، تبریز ، رشت ، شیراز با مدیریت شهرداری تهران دراین برنامه شرکت می نمایند.

سعید مهذب ترابی، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت مصرف انرژی ایران نیز با بیان این مطلب گفت: چنانچه درنظر بگیریم با صرفه جویی معادل ۱۰۰ وات هر مشترک برق در این طرح جهانی و ملی مشارکت نماید و این موضوع نهادینه شود، بالغ بر ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در ظرفیت تولید برق کشور ایجاد می‌شود و این ظرفیت می‌تواند برای بخش تولید واشتغال بیشتر کشور مصرف شود.