نجفی انتحاری زد ترکش آن دامن اصلاح‌طلبان را هم گرفت

در حالی که برخی از این محافل، بیماری نجفی را عامل استعفای وی می‌دانند (سخنان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران)، برخی دیگر نسبت به دست به استعفا و غیرقابل پیش‌بینی بودن همیشگی نجفی اعتراض دارند اما طیف سوم سعی می‌کنند این مسئله را سیاسی و ناشی از فشارهای بیرونی جلوه دهند.
حسین مرعشی در این باره به روزنامه اعتماد گفت: خبر استعفای آقای نجفی من را به دو دلیل بسیار متأثر کرد؛ متأسفانه به دلیل بیماری مجبور به استعفا از شهرداری تهران شده‌اند.
امید من به انسجام، توانایی و تسلط شورای شهر پنجم است. شورای پنجم شورایی متشکل از افراد با تجربه و افراد جوان و با نشاط است.
اگر شورای پنجم بتواند آقای نجفی را قانع کند و همچنین معالجات ایشان موفق باشد اتفاق خوبی است اما اگر مصلحت بر رفتن ایشان از شهرداری باشد، شورا حتماً باید این خلأ را با انسجام، صمیمیت و همچنین بدون تلف کردن وقت پر کند.
روزنامه شرق نیز نوشت: بیماری نجفی دلیل استعفای او از شهرداری تهران است.
اما روزنامه آفتاب یزد مدعی شده است: اگرچه مشکل جسمانی از دلایل مهم کناره‌گیری عنوان شده لیکن مثل روز روشن است که آقای شهردار زیر بار فشارها تاب نیاورده است.
این روزنامه اجاره‌ای همچنین اقدام نجفی را انتحار سیال خواند و از قول علی صوفی نوشت: اساساً نجفی تا پیش از ورود به شهرداری متوجه مشکلات عظیم موجود در شهرداری نبود. نجفی بی‌گدار به آب زد و بدون آنکه عمق مسائل را ببیند و در این فکر باشد که آیا راه‌حل‌هایی که در نظر دارد، راه‌حل‌های موفقی هست! وارد شهرداری شد. نجفی تازه بعد از ورود به عمق مشکلات پی‌برد که ورود به این عرصه چه پیامدهایی می‌تواند برای او داشته باشد.
صوفی می‌افزاید: ببینید طبیعتاً این استعفا برای آقای نجفی با توجه به استعفای قبلی، بار منفی خیلی زیادی دارد. آقای نجفی با این کار، خودش را حذف کرد. این عمل او یک نوع انتحار سیاسی بود. وقتی نجفی مجبور می‌شود که دست به چنین کاری بزند، یعنی فکرهایش را کرده است و دیگر رمقی برای کار کردن ندارد. نجفی باید وقتی در چنین ورطه اموری وارد شد این روحیه را داشته باشد که بداند و تشخیص دهد که تا آخر کار بایستد یا نه! هر چند از قبل می‌شد پیش‌بینی کرد که این مسیر و راه چه جای خطرناکی است.
شاید نجفی در زمانی که اسامی کاندیداهای اصلاح‌طلب شهرداری معرفی می‌شدند در یک جو رقابتی خاص افتاد که ناچار به پذیرش این سمت شد. هر چند در آن موقع هم بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که آقای نجفی بیشتر از 6 ماه در این سمت باقی نمی‌ماند.