مصرف مکمل های آهن در ابتلا به سرطان روده چه نقشی دارد؟

در این مطالعه جدید به بررسی تاثیر دوز مصرف این ترکیبات بر دو نوع سلول انسانی کشت شده سرطان روده پرداخته شد. در زمان مقایسه، آنها تاثیرات فروس سولفات، یک نوع ترکیب بسیار متداول آهن، را نیز اندازه گیری کردند.

در حالیکه محققان مشاهده کردند فروس سولفات هیچ تاثیری نداشت، اما هر دو ترکیب فریک سیتریت و فریک EDTA موجب افزایش میزان سلولی «آمفیرگولین»، که نشانه زیستی سرطان است، شدند. این مسئله حتی در دوز مصرف پایین هم مشاهده شد.

«ناتالی شیرز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما می توانیم به این نتیجه برسیم که فریک سیتریت و فریک EDTAسرطان زا هستند چراکه هر دو موجب افزایش تشکیل آمفیرگولین، نشانه شاخص سرطان، شدند.»

وی در ادامه می افزاید: «متاسفانه بر روی محصولات مکمل آهن فقط "آهن" یا "آهن مینرال" نوشته می شود که می تواند برای مصرف کننده مشکل ساز باشد.»

اکثر آهن موردنیاز بدن ما از طریق مواد خوراکی ای نظیر گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه و غلات کامل تامین می شود. اما گاهی اوقات این میزان کافی نیست. زنان باردار، افرادی که خون زیادی از دست داده اند یا افراد دارای میزان هموگلوبین پایین، نیاز به آهن بیشتری دارند.