نوبرانه‌هایی که با قیمت های عجیب و غریب به فروش می رسند!

نرخ میوه‌های نوبرانه که در هفته‌های گذشته اواسط و تقریبا اواخر فروردین سر به فلک می‌کشید، این روز‌ها فروکش کرده و امروز می‌توان یک کیلو گوجه سبز را با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به فروردین‎ماه به قیمت ۳۰ هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار تهیه کرد، اما اینکه در بازار خرده‌فروشی قیمت آن چقدر است، نمی‌توان نرخ مشخصی اعلام کرد، چرا که هر کس بنا به سلیقه شخصی قیمتی برای این نوبرانه ترش و گران ارائه می‌کند.

البته ناگفته نماند که با وجود کاهش چشمگیر قیمت برخی از نوبرانه‌ها هم اکنون نیز شاهد حاکمیت مقتدرانه نوبرانه‌ها در بازار میوه و تره‌بار هستیم و قیمت‌ها با ورود چغاله‌بادام و گوجه‌سبز به اوج خود رسیده و قیمت چغاله بادام نیز به ۳۵ هزار تومان رسیده است.

با گشتی در گوشه و کنار متوجه این موضوع می‌شویم که ارزانی و کاهش قیمت برخی از نوبرانه‌ها حتی شامل نقاط مختلف شهر نشده و خرده‌فروشان در جای جای شهر نوبرانه‌ها را به قیمت‌های متفاوت و عجیب و غریب به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان در این باره اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل جدید و آمدن میوه‌های نوبرانه، قیمت‌های نجومی هم در بازار این محصولات دیده می‌شود.

سید مرتضی هاشمی با بیان اینکه قیمت نوبرانه‌ها در اواسط فروردین‌ماه سر به فلک زده بوده و قیمت گوجه‌سبز به ۸۰ هزار تومان رسیده بود، تصریح کرد: نوبرانه‌ها اقلامی هستند که مورد علاقه کودکان هستند و هرچند یک خریدار در زمان خرید یک کیلو نوبرانه نمی‌خرد و ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم از آن خرید می‌کند، اما هر سال در این بازه زمانی شاهد افزایش چشمگیر نوبرانه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز قیمت گوجه‌سبز با کاهش ۵۰ هزار تومانی به ۳۰ هزار تومان رسیده است، گفت: البته شاتوت به قیمت ۲۰ هزار تومان و چغاله بادام نیز به قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان افزود: برخی از نوبرانه‎ها نیز از جمله باقالی به قیمت یک هزار تومان، نخود فرنگی سه هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت آن‌ها نسبت به سایر نوبرانه‌ها منطقی است.

وی همچنین از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مرکبات خبر داد و افزود: قیمت پرتقال این روز‌ها ۱۵ درصد و قیمت سیب سفید نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.

هاشمی با اشاره به اینکه امروز قیمت سیب و پرتقال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سیب قرمز نیز ۲ هزار تومان است، تصریح کرد: علت افزایش قیمت این میوه‌ها، پایان فصل این محصولات است.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت مرکبات قیمت صیفی‌جات کاهش ۱۵ درصدی داشته است، تصریح کرد: همچنین قیمت سبزیجات نیز در این ایام ۲۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت بازار از چند هفته آینده تغییر خواهد کرد، گفت: سیب‌زمینی طارم از اواسط خرداد وارد بازار می‌شود.