این گروه از افراد هرگز قارچ نخورند!

قارچ سرشار از پتاسیم و مس و همچنین منبع خوبی برای انتی اکسیدان ها می باشد که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه خانم ها قرار گرفته است اما به دلایلی این افراد هرگز قارچ نخورند! خانم های بارداری که ناراحتی معده دارند. همچنین برای افراد با طبع سرد نیز مضر است. در ادامه بیشتر خواهید خواند که چه افرادی نباید قارچ بخورند.

خواص قارچ

قارچ، منبع خوب آهن

در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یک عدد موز و یا یک لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یک واحد قارچ که شامل ۵ عدد متوسط می باشد، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

قارچ منبع غنی از سلنیوم

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف کرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شان کم است، در مقایسه با آنهایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

تقویت سیستم ایمنی بدن

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به ویروس ها و باکتری های مهاجم حمله کند.

قارچ ، آنتی اکسیدان قوی

قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است. ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

بررسی ها نشان می دهند مصرف قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند

سرطان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.

عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف ۱۰۰ گرم قارچ در روز دیده شود.

این افراد هرگز قارچ نخورند!

از نظر طب سنتی قارچ دارای مزاج سرد و تر است و میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد در مناطق گرمسیری (مانند مناطقی که حضرات معصومین علیهم السلام ساکن بوده اند) و نیز در انسان‌‌هایی که دارای کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم می‌‌باشند، مصرف آن برای جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و جوشش خون می‌‌تواند مفید باشد.

اگر توسط مردم امروز که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن‌‌های ضعیفی دارند، زیاد خورده شود و جزء خوردنی‌های روزمره انسان قرار گیرد، می‌تواند منجر به ضرر شود.

مخصوصاً در افرادی با مزاج سرد و رطوبتی یا در افرادی با بلغم یا سودای زیاد و یا در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد، مناسب نمی‌باشد.

قارچ ماده و اخلاط خیلی غلیظی در بدن تولید می‌کند، غلظت خون را بالا می‌برد و در نتیجه ممکن است منجر به عوارضی بشود. بیماری‌‌های سوداوی را زیاد می‌کند.

در واقع تولید مایع لزج، بلغم و سودا را در خون و بدن زیاد می‌کند و ما می‌دانیم که این خود می‌تواند مقدمه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌ها و انسدادهای عروقی باشد.

اگر زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود.

به خاطر سنگینی که در بدن ایجاد می‌کند، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود.

بهتر است برای مصرف پخته شود یا تفت داده شود (به صورت آبپز یا بخارپز بهتر است) و همراه با گیاهان و ادویه‌های گرم مثل پونه استفاده شود.

قارچ هضم سنگینی دارد و نفاخ است. افراد با مزاج سرد یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف آن احتیاط کنند تا دچار درد معده و قولنج نشوند.

بنابراین افراد گرم مزاج بهتر می‌توانند از این گیاه استفاده کنند، ولی مسلما توصیه نمی‌شود که هر روز از این گیاه استفاده شود.

به طور پخته شده و گهگاه در کنار غذاها و خورشت‌ها اشکالی ندارد، ولی باید رعایت مزاج و فصل بشود.