هرگز در دعوا، این 7 جمله را به همسرتان نگویید!

اگر واقعا تصمیم دارید با همسرتان وارد دعوا و بحث شوید باید با اصول آن هم آشنا باشید. بیان بعضی کلمات تاثیر بسیار بدی روی شنونده می‌گذارد و تا مدت‌ها از ذهن او پاک نمی‌شود. علاوه بر این بیان بعضی جملات در هنگام بحث فقط آتش دعوا را شعله‌ور می‌کند و هیچ فایده‌ٔ دیگری ندارد. در ادامه این یادداشت درباره ۷ جمله‌ای که در هنگام دعوا هرگز نباید به همسرتان بگویید، بخوانید.

تو هم دقیقا مثل پدرت رفتار می‌کنی

از خانواده همسرتان دل پری دارید و از رفتارهایشان بسیار گله مند هستید؟ باید بدانید که گفتن جمله: «تو هم دقیقا مثل اونا رفتار می‌کنی» به جای «اون» هر کسی را می‌توانید قرار دهید، نه تنها دردی از مشکلات شما را دوا نمی‌کند، بلکه حس بسیار بدی به همسرتان می‌دهد. مطمئنا همسرتان دوست ندارد همان گلایه‌هایی که همیشه از خانواده‌اش می‌کنید را در وجود خودش ببیند. یک نکته جالب در این مورد این است که مردان از اینکه با پدرشان مقایسه شوند، بیشتر از هر چیزی نفرت دارند. شاید شما بگویید که رفتارهای شوهرتان خیلی شبیه پدرش است ولی کمتر مردی می‌تواند چنین چیزی را بپذیرد که در حال تکرار اشتباهات پدرش است. مطمئنا اگر شما هم از کودکی همیشه از برخی رفتارهای پدرتان آزرده خاطر شدید و در هنگام دعوا چنین جمله‌ای را بشنوید، از کوره در می‌روید. آن هم در شرایطی که همیشه دوست داشتید از پدر خود چند قدم جلوتر باشید.

خسته‌ام کردی یا خسته شدم از این زندگی

اگر در هنگام دعوا به همسرتان بگویید «خسته شدم از این زندگی» یا اینکه فلان رفتارش شما را خسته کرده. این نمی‌تواند تنها نشان دهنده یک عصبانیت آنی باشد که تاثیرش بعد از دعوا از بین برود. بلکه باید بدانید که مردها این جمله را کلی‌تر می‌بینند و به نظرشان می‌آید که تمام تلاش‌های او برای شاد کردن و ساختن یک زندگی راحت برای شما فایده‌ای نداشته است. گفتن این جمله نه تنها باعث بهتر شدن رابطه‌ٔ شما با همسرتان نمی‌شود بلکه می‌تواند او را به سادگی ناامید کند.

دیدی خواهرت چه کار کرد؟

از یک مهمانی خانوادگی برگشته‌اید و بعضی رفتارهای خانواده همسرتان شما را ناراحت کرده است؟ تصمیم گرفته‌اید که او را به خاطر این اشتباهات شماتت کنید؟ این درست یکی از همان جملاتی است که فقط باعث خنک شدن دلتان می‌شود و هیچ سود دیگری ندارد. به این فکر کنید که همسرتان مسئول رفتارهای اشتباه خانواده‌اش نیست و چه بسا او هم به خاطر این رفتارها شرمنده باشد ولی وقتی شما در دعوا چنین چیزی را پیش می‌کشید، او به درستی و نادرستی رفتار خانواده‌اش فکر نمی‌کند. همسرتان در این وضعیت فقط می‌خواهد که از خانواده‌اش دفاع کند تا در این بحث مغلوب شما نشود. توصیه ما به شما این است که رفتار اشتباه خانواده شوهرتان را به پای او ننویسید و به همین دلیل او را مجازات نکنید. او هم مثل هر آدم دیگری حق دارد که فقط نسبت به اشتباهات خودش جوابگو باشد.

مثل بچه‌ها رفتار نکن!

همه ما در موقعیت‌هایی خام و ناپخته رفتار می‌کنیم. اما مطمئنا این راه حل مناسبی نیست که به همسرتان بگویید: «مثل بچه‌ها رفتار نکن و مرد باش!» شنیدن این جملات ناراحت کننده می‌تواند باعث شود که او این را به تمام زندگی‌اش تعمیم دهد و تصور کند که همیشه چنین رفتاری داشته است. به هر حال خرد کردن شخصیت یک مرد و زیر سوال بردن مردانگی او هرگز کار درستی نیست. آن هم شخصیتی که سال‌ها برای ساختن آن زحمت کشیده و شما او را با همان شخصیت پذیرفته‌اید. پیشنهاد می‌کنیم برای ابراز ناراحتی‌تان از کلمات دیگری استفاده کنید.

این مشکل خودت است

گفتن این جمله که «این مشکل من نیست» به نوعی فقط نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری شماست. وقتی شما ازدواج کردید، مشکلات شما و همسرتان با هم یکی می‌شود، همان طور که شادی و لحظات خوش‌تان با همدیگر است. پس به جای اینکه با گفتن این جمله همسرتان را در حل مشکلش تنها بگذارید و باعث سردی رابطه تان شوید، در کنار همسرتان به دنبال راه حلی برای مشکل‌تان باشید.

بی‌دلیل خودت را عصبانی نکن

در میانه بحث هستید و شوهرتان در حال صحبت درباره موضوعی‌ست که او را ناراحت و عصبانی کرده است. موضوعی که انقدر برایش اهمیت داشته که به خاطر آن خونش به جوش آمده است. اما شما در جوابش می‌گویید: «چرا بی‌دلیل خودت را عصبانی می‌کنی؟» و به این ترتیب روی آتش خشم او یک پیت بنزین خالی می‌کنید. در چنین شرایطی همسرتان به درک متقابل یا شنیده شدن نیاز دارد. تاکید روی این مسئله که بی‌دلیل عصبانی شده باعث می‌شود که کمتر با شما درباره چنین موضوعاتی صحبت کند.

«تنفر» و «طلاق» دو واژه ممنوعه

استفاده از دو کلمه «تنفر» و «طلاق» در حین دعوا جراحت سنگینی به قلب همسرتان وارد می‌کند. شاید ترجیح می‌دهید برای نشان دادن اهمیت مساله‌ای از کلمه تنفر استفاده کنید یا اینکه به این وسیله حرفتان را به کرسی بنشانید، اما این کلمه به مرور ناراحتی‌های زیادی برای طرف مقابل به وجود می‌آورد. کلمه «طلاق» یا گفتن این جمله که «ترکت می‌کنم» نیز آسیب‌های جبران ناپذیری به رابطه شما با همسرتان می‌زند. هرگز از این کلمه برای تهدید استفاده نکنید. حتی از به کار بردن آن در شوخی‌هایتان هم خودداری کنید.