تبانی در شورای شهر تهران/ لابی برای انتخاب 7 گزینه شهرداری

گروه اجتماعی- حکیمی پور عضو سابق شورای شهر گفته اتفاقی که در شورا شاهد آن بودیم تبانی و تصمیم‌گیری از قبل بود و جلسه علنی و بحث‌هایی که در این باره صورت گرفت نوعی نمایش دموکراسی بود. تصمیمات از پیش گرفته شده، لابی‌ها انجام شده و رأی‌ها معلوم شده بود که فقط در صحن شورا به مرحله اجرا رسید. آن زمان نیز صدای خیلی‌ها درآمد که این ظاهرش عملکرد دموکراسی‌وار است اما تصمیمات از قبل گرفته شده است. این مساله درست نیست و مغایر با رویکرد اصلاح‌طلبانه است.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود:اینکه شورا عقبه کارشناسی و تشکیلاتی داشته باشد و اصلاح‌طلبان اعضا را حمایت کنند که درست تصمیم بگیرند و خوب جلو بروند امر مطلوبی است منتها به شرط اینکه مستتر به کل جریان بوده و سازوکار روشنی داشته باشد نه اینکه سازوکار مبهمی در آن شکل گرفته باشد و یک جمع و محفل یا طیف خاصی از اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهند و پاسخگو نباشند.

حکیمی‌پور در ادامه می‌گوید: جریانی وجود دارد که فرصت‌طلبانه جریان اصلاحات را دچار هزینه و مشکل می‌کند! 

حالا با سخنان حکیمی پور که از فعالین اصلاح طلب است مشخص می شود تصمیمات درباره شهرداری خارج از این مجموعه گرفته می شود، حالا سوال اینجاست به دلیل همین تبانی ها بود که محسن هاشمی از لیست گزینه های شهرداری تهران بیرون ماند؟

آیا اصلاح طلبان دیگر به خصوص آنهایی که داعیه دار لیدری این جریان هستند هم در این تبانی ها و لابی گری ها شرکت می کنند؟

به نظر می رسد اختلاف و درگیری اصلاح طلبان برای رسیدن به قدرت و جایگاههای مختلف بیش از هر زمانی شده است و به همین دلیل است که اوضاع شهر تهران هنوز بعد از یکسال اینچنین آشفته است و اصلاح طلبان کارنامه ای برای مدیریت در تهران ندارند که به مردم ارائه دهند.

این اشکالات تا جایی پیش رفته که صدای کرباسچی را هم درآورده است، وی می گوید هر چند اکراه دارم با صراحت بگویم شورا با مسأله شهرداری برخورد سیاسی کرد اما در نهایت آنچه اتفاق افتاده همین است. غلامحسین کرباسچی ضمن انتقاد از روند طولانی انتخاب شهردار تهران و همچنین مسائل مربوط به انتخاب و استعفای محمدعلی نجفی، شهردار سابق گفت: در شورای سوم بویژه در شورای چهارم با وجودی که 50 درصد افراد اصلاح‌طلب و 50 درصد اصولگرا بودند، خیلی سریع و در یک پروسه نسبتا کوتاهی، جمع‌بندی و شهردار انتخاب شد اما این شورا که یک شورای یکپارچه است، متأسفانه در طول نزدیک به 11 ماه گذشته از انتخابات، هنوز نتوانسته‌ به یک جمع‌بندی و ترکیبی از آرا برسد که شهردار بتواند با هماهنگی سایر نهادها و کل نظام و حکومت، کاری قوی را شروع کند و وضع شهرداری و شهر تهران را سامان دهد. کرباسچی تصریح کرد: این اشکال اساسی به شورای پنجم وارد است، نمی‌خواهم بگویم مقصر کیست ولی هر چه هست، نتیجه و خروجی این بوده است. به هر حال آقایان قطعا توجیهاتی دارند ولی جواب قانع‌کننده‌ای فکر نمی‌کنم برای مردم در قبال این فرصت‌سوزی باشد. وی افزود: برای مردم سؤال است که شورای یکپارچه این همه وقت حرف و شعار و صحبت دارد ولی عملا در شهرداری تهران، ثبات و آرامشی که برای کار باید باشد وجود ندارد.

سیاسی کاری اصلاح طلبان در انتخاب شهردار هدفی نبود که مردم می خواستند ، شورایی که فعلا تبانی و لابی گری برایش مهمتر از رسیدن به اوضاع تهران است.