گزینه ای که از اتاق فکر خیابان فاطمی برای شهرداری آمد! / حنای حناچی برای شهرداری تهران رنگی ندارد

به گزارش افکارنیوز، با استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران سه تن از معاونان وی در میان گزینه های جدید شهرداری قرار دارند. سمیع الله حسینی مکارم، حجت الله میرزایی و پیروز حناچی سه معاون مالی، شهرسازی و عمرانی شهرداری هستند که بنا بر تشخیص اعضای شواری شهر تهران با 4 گزینه دیگر در رقابت هستند تا در نهایت پس از هفته ها شهر صاحب مدیری در قامت شهردار شود. 

پیروز حناچی در بین این گزینه ها سرنوشت جالبی دارد. در دروغ بزرگ واگذاری املاک شهرداری وی نقش داشت. معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی در دولت یازدهم بهمراه محمدعلی نجفی، احمد حکیمی پور و یاشار سلطانی، موضوع انحرافی املاک سیاسی در شهرداری در تابستان 95 را رقم زدند. جو رسانه ای پس از مشورت ها در اتاق فکری در خیابان فاطمی به راه افتادو دادستان تهران نیز از محمدعلی نجفی و پیروز حناچی به عنوان کسانی که در این موضوع دخیل بودند یاد کرد. جعفری دولت آبادی چند ماه پس از جنجال سازی های جریان خاص و به دنبال تحقیقات از متهمین عنوان کرده بو که نامه مخدوش سازمان بازرسی کل کشور از سمت آقای حکیمی پور به آقای نجفی معاون رئیس جمهور و همینطور آقای حناچی معاون وزیر راه داده شده بوده و همچنین از سمت آقای حکیمی پور به آقای سلطانی داده می شود. آنچه که در واقع آقای دادستان صراحتا اعلام کرد این بود که این یک برنامه ریزی برای تغییر ترکیب هیات رییسه شورای شهر بود. 

اصلاح طلبان و دست‌های پشت پرده املاک سیاسی در حالی آزادانه همچنان در رسانه‌ها به اتهام زنی ادامه می‌دهند که در ماجرای املاک کسانی چون نجفی به پست شهرداری رسید، پیروز حناچی معاون وی شد و احمد حکیمی پور نیز با وجود روشن شدن نقشش بازخواست نشد. هرچند نجفی به خاطر بی کفایتی مجبور به استعفا شد ولی همچنان یکی از افراد دخیل در پشت پرده دروغ سازی املاک در لیست شهرداران قرار دارد و برای رسیدن به پست شهرداری برنامه ای منسجم و هدفمند به کمک کسانی چون یاشار سلطانی چیده است. 

یاشار سلطانی حامی حناچی 

یکی از گاف های بسیار جالب یاشار سلطانی که نقش یک فعال رسانه ای را بازی می کند، ماستمالی موضوع واگذاری املاک برای سمیع الله حسینی مکارم بود. زمانیکه محمدعلی نجفی وی را بعنوان معاون مالی خود معرفی کرد؛ شبهه ای که برای مکارم وجود داشت، قرار داشتن نام وی در لیست کسانی بود که در موضوع واگذاری املاک دو ملک با تخفیف 50درصدی دریافت کرده بود. 

در این مرحله یاشار سلطانی وارد می شود و به عنوان ماله کش در توئیتی اعلام می کند که مکارم به صورت قانونی و کاملا بر اساس روندهای عضویت در تعاونی مسکن شهرداری، ملک دریافت کرده است و بدین صورت معاون مالی نجفی از اتهام املاک سیاسی تبرئه می شود. 

اما پس از استعفای نجفی و مطرح شدن گزینه های سرپرستی و در نتیجه رقابت میان معاونین شهردار مستعفی، موضع سلطانی کاملا برعکس می شود. زمانیکه مکارم به عنوان سرپرست از سوی شورای شهر معرفی می شود، یاشار سلطانی در توئیت جدیدی در حمایت از پیروز حناچی بار دیگر مکارم را متهم به دریافت ملک به اصطلاح نجومی می کند و برای شورای شهر به خاطر این انتخاب تاسف می خورد! 

کاملا مشخص است که یاشار سلطانی برای یکی دیگر از هم دستان خود در پرونده سازی املاک شهرداری زمین بازی مهیا می سازد تا وی بعنوان شهردار انتخاب شود. حناچی علاوه بر یارکشی در بخش رسانه ای مرتبط با یاشار سلطانی توانسته در یک بازی زیرکانه و چندوجهی احتمالات مختلفی را برای حذف برخی از گزینه ها و ائتلاف صوری با دیگر گزینه ها به راه اندازد. 

در موضوع کنار گذاشتن محمود حجتی از میان گزینه های شهرداری ائتلافی میان معاونین شهردار اتفاق افتاده و در کانال حسینی مکارم از یک منبع آگاه درج شد که رئیس جمهور با خروج حجتی از دولت مخالف است. این خبر در کانال ها و سایت های مختلف ضریب داده شد ولی اصل آن مورد تایید نبود. از سوی دیگر حزب کارگزاران سازندگی حجتی را به عنوان گزینه مطلوب در میان دیگر نامزدها می داند و عملا حمایت خود را از وی اعلام کرده است. 

هرچند محمد علی افشانی با 14 رای پس از سمیع الله حسینی مکارم با 17 رای قرار گرفت و شرایط برای وی نیز تقریبا مطلوب ارزیابی می شود ولی حزب اتحاد ملت تمرکزش را روی یکی از معاونین شهرداری قرار داده و بر همین اساس در رقابت با حزب کارگزاران سعی دارد تا مانع از نشستن گزینه ای چون حجتی بر مسند شهرداری شود. در این تلاش ها، پیروز حناچی در حال لابی و جانمایی به عنوان گزینه ای متخصص، غیرسیاسی و مستعد برای سهم بخشیدن به احزاب سیاسی حامی خود است. 

نکته جالب در موضوع حناچی، کارنامه سازی برای خود در معاونت فنی و عمرانی شهرداری است. بر اساس برخی از شنیده ها این معاونت سعی داشت تا پروژه های افتتاح شده در 6 ماه اول سال را به عنوان بخشی از کارنامه عملکردی حناچی در رسانه ها منتشر سازد و برای این کار با برخی از خبرنگاران هماهنگی های نیز صورت گرفته بود. 

شروع مذاکرات با احزابی چون اتحاد ملت و اعتماد ملی در کنار لابی با حزب کارگزاران در صورت عدم خروج حجتی از دولت، برنامه های اصلی معاون فنی و عمرانی شهرداری است تا بتواند بالاتر از همه گزینه ها خود را به ساختمان شهرداری برساند. بازی های پنهان و لابی های سنگین در فرصت باقی مانده می تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد و حناچی دقیقا بر روی این معادلات حساب ویژه باز کرده است.

اما تنها یک مصداق از کارنامه معاون فنی و عمرانی و تلاش بخشی از فعالین سیاسی و رسانه ای جهت معرفی کردن وی به عنوان گزینه ای متخصص و کارآمد نشان می دهد که وی توانمندی لازم را برای این پست ندارد. پل کریمخان در حد فاصل میدان ولیعصر تا هفت تیر نمونه بارزی از کارنامه عملکرد کسی است که ادعای معماری و شهرسازی دارد. تعمیر این پل در ایام تعطیلات نوروز آغاز شد و ترمیم و آسفالت مجدد آن با وجود بستن کامل پل تنها در یک لاین صورت گرفت و لاین دیگر پل به امان خدا رها شد. این در حالیست که در سال های گذشته تعمیر پل ها و آسفالت معابر و خیابان ها به سرعت و تنها در عرض چند شبانه روز به سرانجام می رسید!